طراحی الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی حوزه جغرافیایی استان لرستان در راستای برنامه ریزی منطقه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این تحقیق طراحی و آزمون الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش حوزه جغرافیایی استان لرستان در راستای برنامه ریزی منطقه ای بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 153 نفر (131 مرد و 22 زن) بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 115 نفر با روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند (98 مرد و 17 زن). شیوه ی مطالعات به دو شکل کتابخانه ای و میدانی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی بسته پاسخ بود. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ به شکل کلی 91/0 و عامل فرهنگی72/0، عامل خدمتی 77/0، عامل فرآیندی (سازمانی) 74/0، عامل دانشی (تکنولوژی) 76/0، عامل مدیریتی 82 و عامل انسانی 81/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر نرم افزار SPSS و مدل معادلات ساختاری )تحلیل مسیر) بر پایه نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که مقدار نسبت مجذور خی به درجه آزادی 06/2 و از 3 کوچکتر است و همچنین سایر شاخص های برازش در محدده ی قابل قبول قرار داشته که نشان دهنده ی برازش مناسب مدل می باشد. ضرایب مسیر اثرات سازه ها و معنی داری پارامترهای برآورد شده برای عامل فرهنگی 40/0، عامل خدمتی 65/0، عامل فرآیندی (سازمانی)69/0، عامل دانشی )تکنولوژی( 67/0، عامل مدیریتی 50/0 و عامل انسانی 40/0 بود که شاخص عامل فرآیندی یا سازمانی بیشترین تاثیر را بر چابکی سازمانی داشته است.Designing an organizational model of organizational agility of educational managers in the geographical area of Lorestan province in line with regional planning
The main purpose of this study was to design and test the organizational agility model of educational managers located in education departments of Lorestan province in the direction of regional planning. The present research is applied in terms of descriptive-correlational nature. The statistical population of educational managers located in education departments of Lorestan province was 153 people (131 men and 22 women). Statistical sample Using Krejcie Morgan table, 115 people were selected by relative stratified random sampling method (98 males and 17 females). The method of study was both library and field. The data collection tool was a closed-ended questionnaire. The reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha test in general 0.91 and cultural factor 0.72, service factor 0.77, process factor (organizational) 0.74, knowledge factor (technology) 0.76, managerial factor 82 and human factor 81/81 It was 0. Confirmatory factor analysis based on SPSS software and structural equation modeling (path analysis) based on LISREL software were used to analyze the research data. The results showed that the value of the chi-square to freedom ratio is 2.06 and less than 3, and also other fitting indices are in the acceptable range, which indicates the proper fit of the model. Path coefficients of the effects of structures and the significance of the estimated parameters for cultural factor 0.40, service factor 0.65, process factor (organizational) 0.69, knowledge factor) technology (0.67, management factor 0.50 and The human factor was 0.40, which was the process or organizational factor index that had the greatest impact on organizational