آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

این مقاله به بررسی بازتاب شرایط اجتماعی – سیاسی و سبک زندگی اسلامی مسلمانان تونس و ایران در اشعار ابوالقاسم الشابی و میرزاده عشقی می پردازد. به همین منظور ابتدا شرایط اجتماعی–سیاسی دوران این دو شاعر تبیین شده و پس از آن وجوه اشتراک و افتراق مضامین اجتماعی-سیاسی شعر آن دو(به تفکیک و با ذکر نام اشعاری که مضامین مذکور در آن به کار رفته) مطرح می گردد. شایان ذکر است این پژوهش در دسته پژوهش های بنیادی نظری تقسیم بندی می گردد و داده ها براساس مکتب آمریکایی و از طریق تحلیل کیفی بررسی شده اند. از سوی دیگر، گونه شناسی سبک های آثار مکتوب مطالعات سنتی سبک زندگی آثار مکتوب مطالعات سبک زندگی با مبانی و گرایش های گوناگون اندیشمندان سبک های متفاوتی نیز ایجاد کرده است که معرفی این سبک ها کاشف از این مبانی و گرایش های متفاوت است. برای مثال برخی از بزرگان با گرایش بیان سیره عملی معصومین(ع) به سراغ این مباحث آمده اند.( علامه مجلسی در حلیه المتقین) و سخن از سنن و آداب یکی از معصومین (ع) را محور پژوهش های خود قرار داده اند. (علامه طباطبایی در سنن النبی) و برخی از محدثان اثر خود را در همان جوامع حدیثی خود جای داده اند.(ثقه الاسلام کلینی در کافی و شیخ حر عاملی در وسال الشیعه) و برخی دیگر از اندیشمندان ضمن مباحث اخلاق از مسایل سبک زندگی سخن گفته اند.

Reflecting the socio-political conditions of Tunisian and Iranian Muslims in the poems of Abolqasem al-Shabi and Mirzadeh Eshghi and explaining its geopolitical dimensions.

This article examines the reflection of socio-political conditions and the Islamic lifestyle of Tunisian and Iranian Muslims in the poems of Abolqasem al-Shabi and Mirzadeh Eshghi. For this purpose, the socio-political conditions of the era of these two poets are explained first, and then the commonalities and differences of the socio-political themes of their poems are presented (separately and by mentioning the names of the poems in which the aforementioned themes are used). It is worth mentioning that this research is divided into the category of basic theoretical research and the data has been analyzed based on the American school and through qualitative analysis. On the other hand, the typology of the styles of the written works of traditional lifestyle studies, the written works of lifestyle studies with different bases and tendencies of thinkers have also created different styles, and the introduction of these styles is a discovery of these different bases and tendencies. For example, some elders have come to these topics with the tendency to express the practical life of the innocents (PBUH). (Allameh Tabataba'i in Sunan al-Nabi) and some scholars have placed their works in the same hadith communities. they said. (Tabarsi in Makaram al-Akhlaq and Faiz Kashani in Mahjah al-Bayda) that each of these is in accordance with the foundations of thought and tendencies.

تبلیغات