مفهوم سازی ژئوپلیتیکی رقابت بنادر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سواحل به عنوان محل تلاقی خشکی و دریا در جهان ارزش فراوانی پیدا کرده اند. از سواحل، تحت عنوان دروازه های اقتصادی به سوی بازارهای بین المللی و خط مقدم شکوفایی اقتصادی یا به عبارتی ورود توسعه به پسکرانه یاد می شود؛ مهم ترین ویژگی های مناطق ساحلی، دوری زیاد آنها از مرکز جغرافیایی سرزمین اصلی است که این دوری به واسطه کارکرد های بندری و اثر گذاری فضایی بنادر می تواند تا حدود زیادی متعادل شود. بنادر مکان های ژئواستراتژیک و مکمل های افزاینده قدرت ملی کشورها محسوب می شوند. امروزه توسعه بنادر و رقابت های بندری به یک موضوع مورد علاقه مطالعات ژئوپلیتیکی تبدیل شده است. این مقاله با بهره گیری از رویکرد توصیفی – تحلیلی در پی تبیین مفهوم رقابت بندری و ابعاد آن می باشد. یافته های مقاله نشان می دهد که بنادر در معرض رقابت ژئوپلیتیکی قرار دارند که این رقابت ها بر شبکه قدرت جهانی اثر گذار هستند. به عبارت دیگر نقش ژئوپلیتیکی بنادر در ساختار قدرت جهانی با کارکردهای رقابت آمیز منعکس می شود. در نتیجه بنادر به طور پیوسته با پسکرانه های سرزمینی خود ارتباط متقابل دارند و در صورت امکان اثرگذاری بر فرآیند رقابت و تداوم مثبت این تأثیر، منجربه ارتقاء جایگاه بندر و گسترش حوزه نفوذ می شوند.Geopolitical Conceptualization of Port Competition
Seashores are highly valued as a meeting point between land and sea worldwide. Coastal areas are often referred to as economic gateways to international markets and are considered the frontline of economic prosperity. They are also seen as the entry point for development into previously underdeveloped areas. Despite their great distance from the geographical center of the mainland, the port functions and spatial effectiveness of ports can help to balance this. It is important to maintain a clear and concise writing style, avoiding sprawling descriptions and complex terminology. Ports are considered geostrategic places and supplements that increase the national power of countries. Nowadays, the development of ports and port competition has become a topic of interest in geopolitical studies. Using the descriptive-analytical approach, this article seeks to explain the concept of port competition and its dimensions. The findings of the article show that ports are exposed to geopolitical competition, which affects the global power network. In other words, the geopolitical role of ports is reflected in the global power structure with competitive functions. As a result, ports are constantly interconnected with their territorial neighbours and if possible to influence the process of competition and the positive continuation of this influence, they lead to the promotion of the port's position and the expansion of the sphere of influence.