آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بازاریابی توسعه صادرات با محوریت ژئومارکتینگ هوشمند مبتنی بر SDI است. این مطالعه دارای رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل کارشناسان دولتی، صادرکنندگان عمده محصول کیوی و همچنین خبرگان دانشگاهی در استان گیلان بوده اند که 15 نفر بعد از اشباع نظری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روش نمونه گیری هدفمند بوده است. داده ها با استفاده از روش داده بنیاد و به صورت کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند و ابعاد در قالب مدل پارادیمی منعکس شدند. نتایج نشان داد که قابلیت های مدیریتی، سیاست-های حمایتی، بازاریابی توسعه صادرات، عوامل محیطی و ویژگی های کشت کیوی بر ژئومارکتینگ هوشمند تاثیرگذارند. همچنین ژئومارکتینگ هوشمند باعث توسعه قابلیت های بازاریابی و توسعه زیرساخت های SDI می گردد. علاوه براین، توسعه قابلیت های بازاریابی و توسعه زیرساخت های SDI می توانند باعث افزایش سهم در بازارهای جهانی، شهرت جهانی، توسعه برند در بازارهای خارجی و افزایش ارز خارجی شوند. سرانجام نتایج نشان داد که عواملی مانند ضعف دولت، ریسک های محیطی و رقابتی کشور مقصد، فقدان دانش کافی تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فقدان امکانات کافی تولیدکنندگان و صادرکنندگان می توانند توسعه قابلیت های بازاریابی و توسعه زیرساخت های SDI و پیامدهایی همچون افزایش سهم در بازارهای جهانی، افزایش شهرت جهانی، توسعه برند در بازارهای خارجی و افزایش ارز خارجی را مداخله کنند.

Designing a marketing model for the development of kiwifruit exports (based on smart geomarketing based on SDI)

The aim of the current research is to design a marketing model for export development based on smart geomarketing based on SDI. This study has a qualitative approach. The statistical population included government experts, major exporters of kiwifruit, as well as university experts in Gilan province, and 15 people were considered as samples after theoretical saturation. The sampling method was purposeful. The data were analyzed using the database method and three-stage open, central and selective coding, and the dimensions were reflected in the form of a paradigmatic model. The results showed that management capabilities, support policies, export development marketing, environmental factors and characteristics of kiwi cultivation affect smart geomarketing. Also, smart geomarketing develops marketing capabilities and SDI infrastructure development. In addition, the development of marketing capabilities and the development of SDI infrastructure can increase the share in global markets, global reputation, brand development in foreign markets and increase foreign currency. Finally, the results showed that factors such as the weakness of the government, the environmental and competitive risks of the destination country, the lack of sufficient knowledge of producers and exporters, and the lack of sufficient facilities of producers and exporters can develop marketing capabilities and the development of SDI infrastructure and consequences such as increasing share in global markets, increase global reputation, brand development in foreign markets and increase foreign exchange.

تبلیغات