مدل سازی ساختاری محرک های مشارکت کانال های توزیع در خلق ارزش برای تولیدکنندگان واقع در جغرافیای اقتصادی شهر تبریز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مشارکت توزیع کنندگان در خلق ارزش برای تولیدکننده، از جمله مباحثی است که امروزه به دلیل نقش مهم توزیع-کنندگان در ارتباط با مشتریان و بازار محصولات مورد توجه قرار گرفته است؛ بر همین اساس هدف این مقاله مدل سازی ساختاری محرک های مشارکت کانال های توزیع در خلق ارزش برای تولیدکنندگان است. این پژوهش با رویکرد پژوهشی اکتشافی آمیخته و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. برای شناسایی مؤلفه های مدل، مصاحبه های تخصصی انجام شد. بخش کمی شامل تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی ساختاری تفسیری بود که داده ها از طریق دو پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو بخش خبرگان و کلیه فروشندگان و صادرکنندگان کفش تبریز بوده است. در این پژوهش 15 نفر از خبرگان در بخش اول مشارکت داشتند. جامعه آماری در بخش دوم شامل فروشندگان عمده کفش در شهر تبریز بود. بر اساس اطلاعات گردآوری شده از بازار تبریز و سازمان صنعت، معدن و تجارت تعداد 868 فروشنده و صادرکننده در تبریز وجود دارد. حجم نمونه آماری 269 نفر بدست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل سازی ساختاری تفسیری و مدل سازی مسیری ساختاری بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که مدل ساختاری تدوین شده دارای پنج سطح بوده که مؤلفه های هر سطر تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر سطوح دیگر دارند. پایه و اساس مشارکت، کانال توزیع صنعت کفش در خلق ارزش مؤلفه اصلی اتحاد راهبردی بوده که تأثیرگذارترین محرک توزیع کنندگان برای مشارکت در خلق ارزش شناخته می شود. مهارت ها و منابع ایده پردازی نیز به عنوان تأثیرپذیرترین مؤلفه اصلی مشارکت کانال های توزیع در خلق ارزش برای تولیدکنندگان تلقی می گردد.Structural modeling of drivers of distribution channels' participation in value creation for producers located in the economic geography of Tabriz city
The participation of distributors in creating value for the manufacturer is one of the topics that has received attention in recent years due to the important role of distributors in direct communication with customers and the product market; Based on this, the aim of this article is to model the structural drivers of the participation of the distribution channels of the Tabriz shoe industry in creating value for manufacturers. The research method was descriptive-causal. The statistical population of this research included two sections of experts and all shoe sellers and exporters in Tabriz. In this research, 15 experts participated in the first part and 269 shoe sellers and exporters of Tabriz answered the questionnaires in the second part of the research. For data analysis, interpretive structural modeling and structural path modeling have been used. The findings of the structural-interpretive modeling section show that the developed structural model has five levels, and the components of each line have direct and indirect effects on other levels. The basis of participation of shoe industry distribution channels the main component of strategic alliance, which is known as the most effective driver for distributors to participate in value creation. Ideation skills and resources are also considered as the most effective main component of participation in creating value for manufacturers. Also, the test of the designed structural model has shown the appropriate validity and reliability of the model and confirmed the direct and indirect relationships of the drivers of distributors' participation in creating value for producers.