بررسی توسعه گردشگری مذهبی در استان یزد با رویکرد ترکیبی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله آیندهنگاری توسعه گردشگری مذهبی در استان یزد است. جایگاه استان یزد از نظر صنعت گردشگری و در اختیار داشتن گزینه های گردشگری مذهبی نیاز به تدوین راهبردهای توسعه گردشگری مبتنی بر آینده و شناسایی رویکردهای ممکن و مطلوب توسعه گردشگری مذهبی استان می باشد. روش تحقیق میدانی و کیفی است. جامعه آماری شامل اسناد، مدارک و متون حاصل از مصاحبه با خبرگان بوده و روش نمونه گیری هدفمند است. برای گروهبندی و وزن دهی به مولفه های شناسایی شده تحقیق، از آزمون روش بتا تحت نرمافزار (SPSS و Atlas T) استفاده شد. نتایج نشان داد که گردشگری که زمینه ارتقاء آن در کشور تاحد زیادی وجود دارد میتواند کشور را از تک محصول یودن و وابستگی شدید به نفت رهایی بخشد. در حالیکه در کشور نیاز مبرم به ارزآوری از طریق گردشگری است، این صنعت میتواند تا حدودی به کاهش بیکاری نیز کمک نماید. به همین دلیل در ارزیابی های اقتصادی، صنعت گردشگری نقش حیاتی دارد. تعداد کل منابعی که به صورت کامل بررسی و کدگذاری شدند 30 مورد از میان 105 مستندی بود که بنابر معیار خروجی، از روند بررسی خارج شدند. همچنین بیش از 807 کد باز از منابع تایید شده در گام های قبلی استخراج شد. پس از بررسی کدهای باز و دسته بندی آنها، محقق در قالب 8 مفهوم و 19 مقوله فرعی و 21 مقوله اصلی را با استفاده از پارادیم استراوس و کوربین دستهبندی نموده است و با انجام مصاحبه ها و تحلیل داده ها، درک عمیق تری در رابطه با موضوعات مطرح شده بدست آورده است.Investigating the development of religious tourism in Yazd province with a combined approach
The purpose of this article is to forecast the development of religious tourism in Yazd province. The position of Yazd province in terms of the tourism industry and having options for religious tourism requires the formulation of tourism development strategies based on the future and the identification of possible and desirable approaches for the development of religious tourism in the province. The research method is field and qualitative. The statistical population includes documents, documents and texts obtained from interviews with experts and the sampling method is purposeful. For grouping and weighting the identified components of the research, the beta method test under the software (SPSS and Atlas T) was used. The results showed that tourism, which has a lot of promotion potential in the country, can free the country from a single product and heavy dependence on oil. While there is an urgent need to earn foreign currency through tourism in the country, this industry can also help to reduce unemployment to some extent. For this reason, the tourism industry plays a vital role in economic evaluations. The total number of sources that were fully reviewed and coded was 30 out of 105 documents that were excluded from the review process according to the output criteria. Also, more than 807 open codes were extracted from the approved sources in the previous steps. After examining the open codes and categorizing them, the researcher has categorized them into 8 concepts, 19 sub-categories and 21 main categories