آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: امروزه نقش کاربری اراضی بر ترافیک شهری برای همگان اثبات شده است. ایجاد هر نوع کاربری، باعث تولید و جذب سفر خواهد شد. در توسعه کاربری ها، راه دسترسی و پارکینگ می بایست به نحوی تامین گردد که ورود و خروج با کمترین تاثیر منفی بر شبکه ترافیک، میسر گردد. این مقاله بر آن است که تاثیر کاربری های واقع در پیرامون میادین شهری را بر جریان ترافیک و نرخ تصادفات بررسی نماید.روش بررسی: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی-تحلیلی، ماهیت آن کاربردی و گردآوری داده ها به صورت اسنادی و پیمایشی است. ابتدا تصادفات اتفاق افتاده در بازه زمانی معین، از پلیس راهور شهرستان اخذ گردید. سپس میادین با بیشینه نرخ تصادف، به عنوان نمونه آماری در سطح شهر مهریز انتخاب شدند. مختصات محل برخوردهای اطراف آن دو میدان، از فرم های بایگانی شده کارشناسی تصادفات پلیس راهور اخذ، سپس در نرم افزار گوگل ارث، بارگذاری شدند و سرانجام با بررسی های میدانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عمده نقاط برخورد و تداخلی در محدوده پارکینگ حاشیه ای کاربریهای تجاری-خدماتی و دارای حوزه نفوذ از کل شهر اتفاق افتاده است که حتی حداقل مساحت پارکینگ مورد نیازی که طرح تفصیلی مصوب این شهر تعیین نموده است را تامین ننموده اند. بنابراین برای هرگونه درخواست ایجاد، توسعه یا تغییر کاربری می بایست ضمن بررسی رعایت اصول و ضوابط تعیین شده، بررسی عارضه سنجی ترافیکی نیز انجام پذیرد.

Investigating the impact of the placement of major travel-attractive uses around the entrance-exit points of urban squares on the occurrence of accidents of Mehriz city in Yazd Province

Background and Aim: Today, the role of land use on urban traffic has been proven for everyone. Creating any type of user will generate and attract travel. In the development of uses, the access road and parking should be planned in such a way that entry and exit are possible with the least negative impact on the traffic network.Methods: This article aims to investigate the impact of the uses located around the city squares on the traffic flow and the rate of accidents. First, the accidents occurred in a certain period of time were obtained from the traffic police department of the city. Then, the squares with the highest accident rate were selected as a statistical sample in the city of Mehriz. The coordinates of the collisions around those two squares were obtained from the archived forms of the traffic city police accident experts, then they were loaded in Google Earth software and finally, they were analyzed by field observations.Findings and Conclusion: The results showed that most of the points of collision and interference happened in the marginal parking area of ​​commercial-service uses and with the area of ​​influence from the whole city that have not even provided the minimum parking area specified in the approved detailed plan of this city. Therefore, for any request for creation, development or change of land use, its traffic impacts must be checked in addition to complying with the established principles and criteria.

تبلیغات