گردشگری خلاق در بافت های تاریخی با رویکرد کسب وکارهای نوپا (مورد پژوهشی: شهر رشت) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رقابت میان شهرها، به عنوان مقاصد گردشگری، شهرها را ناگزیر به یافتن راهکارهایی خلاقانه برای متمایز شدن از سایر مقاصد کرده است. از سوی دیگر، میراث کالبدی، تنوع فرهنگی و غنای آثار هنری و صنایع دستی بهترین پشتوانه برای توسعهٔ گردشگری خلاق در شهرها هستند، اما متأسفانه در ایران به صورت عملی به مفهوم گردشگری خلاق خصوصاً در بافت های تاریخی پرداخته نشده است. بدین ترتیب، هدف این پژوهش طراحی الگوی پیشران های توسعهٔ گردشگری خلاق در بافت های تاریخی با رویکرد کسب وکارهای نوپا (مورد پژوهشی: شهر رشت) است. پژوهش حاضر، از لحاظ روش، پژوهشی آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش، از روش نظریهٔ داده بنیاد و در بخش کمّی، از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین، برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از ابزار مصاحبهٔ عمیق و در بخش کمّی از پرسش نامهٔ نیمه ساختاریافته استفاده شده است. جامعهٔ آماری پژوهش شامل مدیران سه سطح شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و و متخصصان حوزهٔ صنایع خلاق و شهرسازی و گردشگری هستند. نمونه گیری در بخش کیفی از نوع نمونه گیری طبقه ای است و در بخش کمّی نیز نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران انجام شده است. یافته های پژوهش در قالب مدلی با دو بُعد اصلی پیشران های کسب وکارهای نوپا (با ضریب ۴۵۹/۰ = β) و پیشران های گردشگری خلاق در بافت های تاریخی (با ضریب ۵۹۰/۰ = β) ارائه شده است. نتایج نشان داد که ایجاد بستر و زمینهٔ مساعد برای کسب وکارهای نوپا می تواند به توسعهٔ گردشگری خلاق توسط این کسب وکارها بینجامد.Designing the model of drivers for the development of creative tourism in historical contexts with the approach of start-up businesses (case study: Rasht city)
Physical heritage, cultural diversity and richness of arts are the support for the development of creative tourism in cities, but unfortunately, in Iran, the concept of creative tourism has not been addressed in a practical way, especially in historical contexts. The purpose of this research is to design the model of drivers for the development of creative tourism in historical contexts with the approach of start-up businesses (case study: Rasht city). The research is a mixed research in terms of method. In the qualitative part of the research, the foundational data theory method was used, and in the quantitative part, the structural equation modeling method was used, in order to collect data, in-depth interview tool was used in the qualitative part and semi-structured questionnaire was used in the quantitative part. The statistical population of the research includes managers of three levels of knowledge-based companies and science and technology parks, and specialists in the fields of creative industries, urban planning, and tourism. Sampling in the qualitative part was stratified sampling and in the quantitative part, sampling was done using random sampling method and Cochran's formula. The findings of the research have been presented in the form of a model, which has two main dimensions of drivers of new businesses (with coefficient β=0.459) and drivers of creative tourism in historical contexts (with coefficient β=0.590), identifying and meaningful were located The results showed that creating a favorable environment for start-up businesses can lead to the development of creative tourism by these businesses.