چرایی الزام به بازساخت اقتصادی در ناحیه روستایی سیستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در پی خشکسالی های نیم قرن اخیر و با از بین رفتن بخش کشاورزی، اقتصاد نواحی روستایی سیستان رو به افول نهاد. متولیان امر در زمینه توسعه روستایی، شروع به تهیه طرح ها و برنامه های مختلف جهت بهبود شرایط رفاه مردم مبتنی بر اقتصاد پایدار در نواحی روستایی سیستان نمودند اما شواهد، نشان از ناپایداری در اقتصاد و معیشت مردم دارد؛ بنابراین تجدید نظر در ساختار طرح ها به ویژه اقتصاد روستایی این ناحیه به عنوان بازساخت ضروری می باشد چرا که بازساخت اقتصادی، علاوه بر احیای منابع معیشتی گذشته، تقویت همزمان ظرفیت های محلی را برای ایجاد منابع اقتصادی جدید مد نظر قرار می دهد. تحقیق به لحاظ ماهیت، کاربردی و روش آن کیفی مبتنی بر روش فراتحلیل است. نتایج نشان می دهد شاخص ترین طرح های رفاهی در ناحیه سیستان، مربوط به چاه نیمه ها و توزیع آب آشامیدنی لوله کشی توانسته است موجب ماندگاری جمعیت شود اما کاربری اقتصادی این طرح نسبت به شرب آن در درجه دوم اهیمت بوده و تنها حمایت اقتصادی آن در قسمت های تجاری و صنعتی خرد، کشاورزی محدود و دامداری ها مشهود بوده است. ایجاد بازارچه میلک، طرح های اشتغالزایی دولتی و همچنین غیر دولتی (مشارکتی) در طرح های خدماتی علی رغم اهداف پیش بینی شده آن جهت بهبود اقتصاد ناحیه، نتوانسته ثبات و پایداری در اشتغال نواحی روستای را به استناد داده های سازمان آمار ایران به ارمغان بیاورد. همچنین از انواع دیگر این طرح ها می توان به راه اندازی منطقه آزاد تجاری- صعنتی اشاره نمود که همچنان نتایج فعالیت های آن پس از مصوب شدن در سال 1400 محسوس نبوده است. از نظر زیرساختی؛ احداث نیم لوله ها، طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار، طرح آب ژرف و تامین آب از دریای عمان به جهت پایداری در سیستان به ویژه نواحی روستایی آن یا به مرحله اجرا درآمده یا در حال اجرا می باشد. طرح نیم لوله بدون نتیجه رها شده و طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار، بدون توجه به نوسان آب رودخانه هیرمند و عدم توجه به شرایط زیست محیطی آن، چالش های اساسی در این طرح را مطرح کرده است. طرح آب ژرف جدا از نقطه قوت آن در رفع بحران کم آبی، با سوالات زیادی در زمینه حجم و ذخیره ، کیفیت، هزینه های مراحل اکتشاف و استحصال روبرو می باشد و ادامه روند اجرای آن را با ابهام روبرو نموده است. در طرح تامین آب از دریای عمان که هم اکنون در حال اجرا می باشد می توان گفت، باعث افزایش امید در بین مردم ناحیه شده اما نمی توان صرفا با تامین آب آشامیدنی شرایط و فعالیت های اقتصادی را بهبود بخشید و مشکلات زیست محیطی (خشکی و طوفان های شن) را مرتفع نمود. علاوه بر این ها هزینه بالای انتقال و شیرین سازی، نوع مصرف آب (مصارف خانگی یا کشاورزی) را با چالش روبرو خواهد نمود. این نتایج حاکی از آن است که هنوز نظام برنامه ریزی ما بخشی و دارای رویکردی از بالا به پایین است. طرح ها به صورت مستقل و جدا از هم، اجرا و در نهایت با صرف هزینه های عظیم اقتصادی و اجتماعی به باد فراموشی سپرده می شوند. هر طرحی در سیستان معمولا راه حلی موقتی است چرا که پایه و اساس همه طرح ها، به نوعی نشان از نظام برنامه ریزی شتاب زده دارد و فاقد نظریه و رویکردی کامل و جامع می باشد. اسناد طرح ها هیچ اشاره ای به شبکه تولید، فعالیت های مکمل و ساخت زنجیره ارزش اقتصادی مبتنی بر برنامه آمایش سرزمین و نگاه جغرافیایی ندارد. علاوه بر آن، برنامه ریزی ها بدون توجه به رژیم آبی رودخانه و سیاست های کشور همسایه و صرفا با تکیه بر گذشته تاریخی به عنوان انبار غله صورت گرفته است. روند ادامه طرح ها هیچ الگوی پایداری در مسیر رشد و توسعه ناحیه را نشان نمی دهد؛ از این رو بازساخت اقتصادی میتنی بر واقعیت، محرک های توسعه درون زا و ایجاد زیر ساخت ها، لازم و ضروری می باشد.The Argument for the Necessity of Economic Reconstruction in the Rural Areas of Sistan
Following half a century of droughts, the destruction of the agricultural sector led to the decline of the rural economy in Sistan. Those responsible for rural development began formulating various plans and programs to improve the welfare of the people based on a sustainable economy in the rural areas of Sistan. However, evidence indicates instability in the economy and livelihoods of the people. Therefore, a review of the structure of the plans, especially the rural economy of this region, is necessary as a crucial reconstruction. This is because economic reconstruction, in addition to reviving past livelihoods, considers the simultaneous strengthening of local capacities to create new economic resources. This research is applied in nature and uses a qualitative method based on meta-analysis. The results show that the most significant welfare projects in the Sistan region, namely the semi-wells and the distribution of piped drinking water, have helped maintain the population. However, the economic utility of these projects is secondary to their drinking water purpose, and economic support is only evident in small commercial and industrial sectors, limited agriculture, and livestock farming. The establishment of the Milek market, government and non-government (participatory) job creation schemes in service projects, despite their predicted goals of improving the region's economy, have failed to bring about stability and sustainability in rural employment, according to data from the Statistical Center of Iran. Other such projects include the establishment of a free trade-industrial zone, the results of which have not yet been noticeable after its approval in 1400 (2021/22). In terms of infrastructure, the construction of semi-wells, the water supply project for 46,000 hectares, the deep water project, and the provision of water from Oman Sea are underway or have been implemented to ensure sustainability in Sistan, particularly in its rural areas. The semi-well project has been abandoned without results, and the 46,000-hectare water supply project has faced major challenges due to the fluctuating water level of the Hirmand River and a lack of attention to its environmental conditions. The deep water project, despite its strength in addressing the water shortage crisis, faces many questions regarding its volume and storage, quality, and the costs of exploration and extraction, which have cast doubt on its continuation. The project to supply water from the Oman Sea, currently underway, has increased hope among the people of the region, but providing drinking water alone cannot improve economic conditions and activities or solve environmental problems (drought and sandstorms). In addition, the high cost of transfer and desalination will challenge the type of water use (domestic or agricultural). These results indicate that our planning system is still sectoral and top-down. Projects are implemented independently and ultimately forgotten, despite huge economic and social costs. Each project in Sistan is usually a temporary solution, as the basis of all projects indicates a hasty planning system lacking a complete and comprehensive theory and approach. Project documents make no mention of the production network, complementary activities, and the construction of an economic value chain based on the land use plan and a geographical perspective. Furthermore, planning has been carried out without considering the water regime of the river and the policies of the Afghans, relying on a historical past as a granary, far from reality. The continuation of these projects shows no sustainable pattern of growth and development in the region. Therefore, economic reconstruction based on reality, endogenous development drivers, and the creation of necessary infrastructure is essential.