اخلال احکام بودجه در نظام قانونی کشور: تنقیح پیشینی به مثابه راهکار (بررسی موردی بودجه سال های 1399 تا 1402) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قوانین بودجه در ایران مشتمل بر احکام (ماده واحده و تبصره ها) و ارقام (جدول ها و پیوست ها) است. بند 9 سیاست های کلی نظام قانون گذاری، ابلاغی 06/07/1398، حکم به رعایت اصول قانون نویسی در تدوین لوایح بودجه می کند. یکی از اصول قانون نویسی رعایت قواعد تنقیح پیشینی است. با تصریح بند 9 سیاست کلی یادشده، قوانین بودجه سال 1398 به بعد باید با رعایت قواعد تنقیح پیشینی تدوین و تصویب می شد.سؤال مقاله این است که تقنین در ضمن بودجه، از طریق تصویب احکام و تبصره های بودجه، از منظر قواعد تنقیح پیشینی و اصول قانون نویسی به شکل صحیح انجام می شود یا خیر؟ و عدم تصویب احکام (تبصره ها و نه ارقام یا جدول ها) قانون بودجه با رعایت قواعد تنقیح پیشینی چه تأثیری بر قوانین جاری کشور و نظام حقوقی کشور گذاشته است؟در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و برای اولین بار با بررسی موردی احکام قوانین بودجه کل کشور، از سال 1399 تا 1402، از حیث قواعد تنقیحی، این نتیجه به دست آمد که از یک سو عدم توجه به آثار تنقیحی قوانین بودجه بر سایر قوانین جاری کشور به یک رویه ناصواب تبدیل شده است و از سوی دیگر عدم رعایت اصول تنقیحی و قواعد قانون نویسی مانعی جدّی بر سر راه تحقق نظام حقوقی مطلوب است. احکام بودجه باید با رعایت قواعد تنقیح پیشینی تهیه و تصویب شوند. در غیر این صورت، حقوق عامه و امنیت قضایی مردم، به جهت بروز تفاسیر متشتّت و متهافت مقامات اجرایی و قضایی، در معرض تهدید و تجاوز قرار می گیرد.Disruption of Budget Rules in the Legal System of the Country: Preemptive Clarification as a Solution (A Case Study of the Budgets from 2020 to 2023)
Budget Laws in Iran consist of provisions (the single article and notes) and figures (tables and appendices). Clause 9 of the General Policies of the Legislative System, issued on 6/7/1398, mandates adherence to the principles of legislative drafting in the preparation of budget bills. One of the principles of legislative drafting is the observance of preemptive clarification rules. With the specification of Clause 9 of the mentioned general policy, the budget laws from the year 1398 onwards must be drafted and approved in accordance with the preemptive clarification rules. The question of this paper is whether legislation within the budget, through the approval of provisions and notes of the budget, is being conducted correctly from the perspective of preemptive clarification rules and legislative principles. Furthermore, what impact does the non-approval of provisions (notes and not figures or tables) of the budget law, while adhering to preemptive clarification rules, have on the current laws of the country and the legal system? In this research, using a descriptive-analytical method and for the first time, by examining the provisions of the budget laws of the country from 1399 to 1402 in terms of clarification rules, we conclude that, on one hand, the lack of attention to the clarifying effects of budget laws on other current laws has become an incorrect practice, and on the other hand, the non-observance of clarifying principles and legislative rules poses a serious obstacle to achieving an optimal legal system. Budget provisions must be prepared and approved in accordance with preemptive clarification rules; otherwise, the public rights and judicial security of the people are threatened due to the emergence of conflicting interpretations by executive and judicial authorities.