سلامت روان در مدرسه

سلامت روان در مدرسه

سلامت روان در مدرسه دوره 1 بهار 1402 شماره 1

مقالات

۱.

چگونه توانستم مشکل روان خوانی دانش آموز پایه ششم مدرسه هجرت ایچی را بهبود بخشم؟

نویسنده:

کلید واژه ها: اختلال خواندن روان خوانی دانش آموز پایه ششم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۹ تعداد دانلود : ۴۸
هدف از پژوهش حاضر، برطرف کردن اختلال خواندن امیر علی دانش آموز پایه ششم دبستان هجرت ایچی می باشد. روش تحقیق، روش کتابخانه ای در قالب اقدام پژوهی می باشد. به این منظور، جهت حل مسئله مشکل خواندن در دانش آموزم، به بررسی پژوهش های موجود در این زمینه پرداخته شد و با توجه به یافته های پژوهش ها به راه حل هایی برای حل این مسئله دست یافتم. نتایج نشان می دهد که استفاده از کارت آموزشی توانسته است به نحو چشمگیری درتقویت مهارت های خواندن امیر علی موثر واقع شود. همچنین نتایج نشان داد استفاده از کارت آموزشی و تابلو ارزشیابی توصیفی توانسته به عنوان محرکی در جهت ایجاد یادگیری بیشتر دانش آموز موثر واقع شود و با تحریک انگیزش دانش آموز، مهارت های خواندن را در او تقویت نموده است. امیر علی که در خواندن فوق العاده ضعیف بود و نمی توانست به راحتی از روی درس بخواند و اکثر مواقع سطرها را گم می کرد و بعضی کلمات را با مکث بسیار زیاد می خواند، اکنون با استفاده از راهکارهای اجرا شده، به راحتی می تواند از روی متن های کتاب، روان بخواند و مشکلی در خواندن درس ها ندارد. بنابراین می توان بیان کرد که معلم تا حدود زیادی در حل مشکل خواندن دانش آموز، موفق عمل کرده است.
۲.

راهکارهای افزایش معناداری زندگی دربین نوجوانان

کلید واژه ها: معناداری زندگی نوجوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۲ تعداد دانلود : ۲۲
هدف مقاله راهکارهای افزایش معناداری زندگی دربین نوجوانان است .بسیاری ازتغییرات فیزیولوژیکی ،روانی اجتماعی درون شخص درطول این دوره اززندگی رخ می دهد.دوره نوجوانی دوره ای است که فردبیشترازدوران کودکی ،کشمکش واشفتگی روانی راتجربه می کندوبه جستجوی بیشتر،جهت یافتن معنای زندگی خودمی پردازد.داشتن معناوهدف درزندگی می توانددرحل بحران هویتی که نوجوان به طورمعمول درطی این دوره زمانی باان مواجهه است ،کمک نماید. با توجه به اهمیت معنای زندگی در سلامت جسمی و روانی نوجوانان، مطالعه حاضر با هدف مروری بر مؤلفه های مرتبط با معنای زندگی در نوجوانان انجام شد.مطالعه ای مروری حاضرباجستجودرمنابع اطلاعاتی sid،Googlescholar،magiran،civilica ، حوزه انجام شد.مقالات مرتبط با تمرکزبرموضوع موردپژوهش ازسال 1386 تا 1402استخراج شد. مطالعات نشان میدهدکه سلامت روانی مفهومی پیچیده بااجزای مختلف است که ابعادان شامل استقلال ،تسلط محیطی ،رشدشخصی ،روابط مثبت بادیگران ،هدف درزندگی وخودپذیرشی می باشد.تمامی این عوامل می توانندبه عنوان اجزای کلیدی درتعریف سلامت روانی درنظرگرفته شوند.ازسوی دیگرمعنای زندگی به طورپیوسته باپیامدهای سلامت روانی مثبت درارتباط است.نتایج نشان میدهدکه یکی از تکالیف مهم تحولی انسان روند شکل گیری هویت است و تکوین هویت موفق با معنای زندگی ارتباط مستقیم دارد. هویت جنبه درونی و اساسی است که به کمک آن یک فرد با گذشته خود مرتبط می شود واحساس تداوم و یکپارچگی می کنند.
۳.

مدیریت بحران نوجوانی بر اساس تئوری انتخاب در مدرسه

نویسنده:

کلید واژه ها: تئوری انتخاب مدرسه دانش آموز مدیریت بحران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۰ تعداد دانلود : ۳۱
به دلیل تغییرات سریع دوران نوجوانی از آن به عنوان یک بحران یاد می کنیم. رویارویی با این تغییرات در بستر تئوری انتخاب به روشنی امکان پذیر است. بر مبنای تئوری انتخاب هر کاری که از هریک از ما در هر لحظه سر می زند یک رفتار است و هر رفتار هدفی دارد و هر هدف خواسته ای را تأمین می کند و هر خواسته حداقل یکی از پنج نیاز اساسی ما را ارضا می کند. ویلیام گلاسر معتقد است که هر انسان با پنج نیاز اساسی متولد می شود که شدت و ضعف آن در افراد متفاوت است. 1- نیاز به بقا 2- نیاز به عشق و تعلق خاطر 3- نیاز به آزادی 4- نیاز به قدرت 5- نیاز به تفریح. با ارضاء یک نیاز احساس خوب و با ارضا نشدن نیازمان، احساس بد را تجربه می کنیم. تئوری انتخاب که توسط گلاسر در سال 1945 مطرح گردید، به ما می گوید که دست از کنترل بیرونی برداریم، زیرا مادامی که از کنترل بیرونی استفاده می کنیم، نتایج پایدار بدست نخواهد آمد. گلاسر در مقابل کنترل بیرونی کنترل درونی را مطرح می کند، استفاده از 7 رفتار پیوند دهنده ی 1- حمایت 2- تشویق 3- گوش سپردن 4- پذیرش او همانگونه که هست 5- اعتماد 6- احترام 7- مذاکره می تواند به ایجاد رابطه ای صمیمی میان معلم و دانش آموز بیانجامد که نهایتاً موجب کاهش ناکامی در معلم و دانش آموز می شود.
۴.

تعیین توان پیش بینی مهارت های مدیریتی مدیران از طریق ابعاد تفکر انتقادی ،مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان

کلید واژه ها: مهارت های مدیریتی مهارت های انسانی مهارت های ادراکی مهارت های فنی تفکر انتقادی مدیران دوره ی ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۳ تعداد دانلود : ۱۸
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تفکر انتقادی با مهارت های سه گانه مدیریت (مهارت های ادراکی، فنی و انسانی) مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان و با روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 491 نفر در سال 97- 96 بودند. بر حسب جدول کرجسی و مورگان (1971)، تعداد نمونه آماری 216 نفر برآورد شد و نمونه گیری نیز به صورت خوشه ای انجام شد. در جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارت های مدیریتی کافمن (1999) و تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده گردید. روایی صوری به تایید تعدادی از مدیران مدارس رسید و پایایی ابزارها به ترتیب 87/0، 85/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس) استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بین تفکر انتقادی و ابعاد آن (خلاقیت، بالندگی، تعهد) با مهارت های مدیریتی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بعد تعهد بهترین پیش بینی کننده مهارت های مدیریتی بود. 
۵.

پیش بینی عوامل موثر در سلامت روان دانش آموزان در مدرسه

کلید واژه ها: سلامت روان دانش آموزان سطح آموزش عوامل محیطی عملکرد تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۵ تعداد دانلود : ۶۲
هدف پژوهش حاضر بررسی مروری نقش آموزش و عوامل محیطی بر سلامت روان دانش آموزان می باشد. روش تحقیق : تحقیق به روش علمی_مروری (کتابخانه ای) انجام شده و در تهیه مبانی نظری، ادبیات و پیشینه تحقیق از مقالات، متون، کتب و مجلات معتبر استفاده شده است تعداد ۳۴ مقاله به دست آمد که بیشترین ارتباط را با اهداف موردنظر تحقیق را داشتند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. منابع جمع آوری شده مربوط به سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ می باشد.داده های حاصل از بررسی ادبیات موضوع کد گذاری شدند و آزمون کوواریانس برای تعیین تاثیر آمورش و عوامل محیطی بر سلامت روان انجام شد. بعد از تعیین فراوانی عوامل موثر در سلامت روان هر گروه بر اساس میزان تاثیر به ۳ طبقه تاثیر زیاد ، تاثیر متوسط و تاثیر کم تفکیک شدند و آزمون خی دو برای تحلیل نتایح انجام شد. نتایح و تحلیل : با توجه به مطالعات انجام شده یافته ها نشان میدهد بین محیط و سلامت روان و آموزش و سلامت روان ارتباط معنی داری وجود دارد بحث و نتیجه گیری : یافته ها بر اهمیت محیط آموزشی حمایتی و اجرای راهبردهای ارتقای سلامت روان در مؤسسات آموزشی تأکید می کنند. بهبود سلامت روان دانش آموزان باعث پیشرفت تحصیلی و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد. ایجاد یک محیط آموزشی که مشارکت و روابط بین فردی و حمایتی را ترویج می کند برای تقویت عملکرد دانش آموزان بسیار مهم است .