تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی دوره 16 پاییز 1400 شماره 4 (پیاپی 61)

مقالات

۱.

معماری سازمانی و اینترنت اشیاء: طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای سازمان تأمین اجتماعی (مطالعه موردی: واحد بازرسی شعب)

کلید واژه ها: اینترنت اشیاء معماری سازمانی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء چارچوب زکمن و اینترنت اشیاء

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 194 تعداد دانلود : 610
  هدف: اینترنت اشیاء و معماری سازمانی دو مفهوم توانمندساز هستند که موجب کسب مزیتی رقابتی برای سازمان می شوند. هدف این پژوهش طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای سازمان تأمین اجتماعی است. روش: برای رسیدن به هدف پژوهش فرآیندهای واحد بازرسی بر مبنای یک قطعه سخت افزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء بازنویسی و دو سطر اول چارچوب زکمن (برنامه ریز و مالک) برای واحد بازرسی سازمان تأمین اجتماعی تکمیل شد. در این پژوهش جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و صنعت (سازمان تأمین اجتماعی) در حوزه اینترنت اشیاء و معماری سازمانی هستند که دو نمونه از آنها انتخاب شد. داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه های خبرگان دانشگاهی و صنعت با آزمون های آماری مربع کای (خی دو) و ویلکاکسون تجزیه وتحلیل شد. یافته ها و نتیجه: درنهایت، در خصوص فرضیه های پژوهش (اثر اینترنت اشیاء بر ستون های چارچوب زکمن که شامل داده، کارکرد، شبکه، افراد، زمان و انگیزه هستند) تصمیم گیری شد که از شش فرضیه پژوهش، فرضیه پنجم رد و سایر فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفتند.
۲.

طراحی مدل شایستگی رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار در سازمان تأمین اجتماعی و اولویت بندی شایستگی ها با روش AHP

کلید واژه ها: مدل شایستگی کانون ارزیابی رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گیری سلسله مراتبی (AHP)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 340 تعداد دانلود : 494
هدف: هدف از تدوین مدل شایستگی رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار در سازمان تأمین اجتماعی ارائه معیارهایی برای ارزیابی گزینه های تصدی سمت مذکور در برگزاری کانون ارزیابی و ایجاد مبنایی برای تعیین نیازهای آموزشی و توسعه کارکنان است. روش: در طراحی مدل برای شناسایی شایستگی های اولیه از تحلیل شغل و شرح وظایف، شرایط کاری، برنامه های راهبردی سازمان، فعالیت های سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و سایر مدل های شایستگی و نظرات خبرگان استفاده شد و پس از گروه بندی آنها در 5 دسته اصلی شامل مهارت های تخصصی وسازمانی، مهارت های مدیریتی، مهارت های تفکر وتصمیم گیری، مهارت های رهبری و ویژگی های فردی، اولویت بندی و وزن اثر هریک ازشایستگی ها ازطریق روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[1] به کمک پرسشنامه مقایسه زوجی و نرم افزار اکسپرت چویس[2] صورت گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و روش تحقیق آن آمیخته کیفی -کمی است. جامعه این تحقیق شامل رؤسای ادارات فناوری اطلاعات و آمار استان ها و رؤسای ادارات تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و آمار ستاد مرکزی سازمان تأمین اجتماعی به تعداد 72 نفر بود که پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده ها در بین تمامی اعضای جامعه توزیع و تکمیل شد. یافته ها و نتیجه: در نهایت براساس اوزان شایستگی ها در دسته اصلی و زیرقسمت ها، به ترتیب اولویت: دانش تخصصی، کار تیمی، تفکر سیستمی و راهبردی، مدیریت افراد و توسعه دیگران، تصمیم گیری و حل مسئله، ارتباط مؤثر و انعطاف پذیری، آگاهی سازمانی، برنامه ریزی و مدیریت زمان، مسئولیت پذیری و پیگیری، هماهنگی و سازماندهی، تفکر تحلیلی، نظارت و ارزیابی، خلاقیت و نوآوری و دقت و تمرکز تأثیرگذار شدند. این مدل شایستگی در کانو ن های ارزیابی و توسعه سمت رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار در سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمان ها وشرکت های دولتی وغیردولتی قابل استفاده است.
۳.

بررسی آراء دیوان عدالت اداری از منظر وصول حق بیمه و تعهدات بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی

کلید واژه ها: آراء قضایی تعهدات بیمه ای دیوان عدالت اداری سازمان تأمین اجتماعی وصول حق بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 892 تعداد دانلود : 330
هدف: تبیین طرق پیشگیری از شکایات پیرامون وصول حق بیمه و تعهدات بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی مستلزم بررسی و تحلیل شکایات مطروحه و آراء صادره از دیوان عدالت اداری و رویه حاکم بر مبانی و مسائل موجود در آن است و نظر به اینکه شکایات مطروحه و آراء صادره در شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری انعکاسی از رویه موجود در مسائل حاکم بر وصول حق بیمه و تعهدات بیمه ای است، مطالعه آن کمک شایانی به تبیین نیاز به قوانین و مقررات متناسب با حال حاضر یا تنقیح قوانین و آراء قضایی، همچنین وضع مقررات متناسب با اقتضائات اجرایی سازمان تأمین اجتماعی می کند. روش: این پژوهش حاصل بهره گیری از روش تحلیلی- توصیفی است و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و با استفاده از منابع مختلف از جمله آراء دیوان عدالت اداری است. یافته ها و نتیجه گیری: در این پژوهش شکایات مطروحه و آراء صادره مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی نقد و بررسی شده است. از مهم ترین علل طرح شکایات می توان به عدم آگاهی به قانون در حوزه وصول حق بیمه و تعهدات بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی توسط متقاضیان و از مهم ترین علل آراء صادره علیه سازمان می توان به لفظ گرایی در تفسیر قانون توسط قضات، عدم تناسب قانون با اقتضائات اجرایی و عدم توجه قضات به اختیارات قانونی سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد.
۴.

بررسی مقایسه ای مستمری بازنشستگی تکمیلی در چند کشور منتخب

نویسنده:

کلید واژه ها: بیمه بازنشستگی مستمری بازنشستگی تکمیلی سیستم های بازنشستگی چندلایه اصلاحات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 876 تعداد دانلود : 26
هدف: توجه به موضوع رفاه اجتماعی در کشورهای مختلف سابقه ای بیش از چند دهه دارد؛ اما سازمان های تأمین اجتماعی به عنوان زیرساخت اصلی رفاه اجتماعی همچنان نتوانسته اند پاسخ گوی نیازهای عامه مردم باشند. تغییرات قابل توجهی که در ساختار جمعیت و سبک زندگی رخ داده است بر این موضوع تاثیرگذار است؛ اما عملکرد سازمان های تأمین اجتماعی نیز به صورت مستقیم بر میزان حفاظتی که می توانند برای اعضای خود فراهم آورند مؤثر است. این بدان معناست که مسئله هم از دیدگاه سازمان های تأمین اجتماعی و هم از دیدگاه مردم قابل بحث است. در دیدگاه مردمی برخورداری از رفاه و توانایی سازمان های تأمین اجتماعی برای فراهم کردن سطح رفاه موردنظر قابل توجه است. اما در دیدگاه سازمان های تأمین اجتماعی بحث های فنی و مالی برای ارائه خدمات مسئله اصلی است. پژوهش های این حوزه نشان از مشکلات مالی جدی و ناپایداری صندوق های بازنشستگی سازمان های تأمین اجتماعی دارد. ازاین رو سازمان های تأمین اجتماعی ناگزیر از اصلاحات اساسی در روند فعلی خود هستند. روش: بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه اصلاحات پارامتریک (مانند تغییر در سن بازنشستگی و افزایش حداقل سنوات خدمت) را به عنوان راهکار مطلوبی برای بهبود وضعیت تأمین اجتماعی پیشنهاد داده اند. علاوه بر پیگیری اصلاحات پارامتریک، بسیاری از کشورها تغییرات ساختاری عمده ای را در طرح های مستمری خود اعمال کرده اند. این تغییرات ساختاری به صورت انتقال از سیستم های «تک لایه» به سیستم های «چندلایه» بوده است. در چنین ساختاری معمولاً سیستم بازنشستگی تکمیلی برای افزایش سطح حفاظت اجتماعی افراد پیشنهاد می شود. بنا به اهمیت این موضوع و آگاه سازی سازمان های فعال در زمینه بیمه های اجتماعی در زمینه طراحی چنین محصولی، در مطالعه حاضر مروری مقایسه ای بر سیستم بازنشستگی تکمیلی کشورهای فرانسه، ترکیه، دانمارک، شیلی و رومانی ارائه شده است. برای این منظور ابتدا جایگاه و نوع طرح بازنشستگی تکمیلی مشخص شده است و سپس نحوه عملکرد این طرح ها در هر کشور بررسی شده است. یافته ها و نتایج: دستاوردهای اجرای این طرح ها با بررسی متوسط درآمد افراد بالای ۶۵ سال و نفوذ بیمه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با مقایسه کشورهای مختلف به نظر می رسد سیستم فرانسه از بقیه سیستم ها موفق تر عمل کرده است. 
۵.

بررسی رابطه میان سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل

کلید واژه ها: سرمایه فکری افشای مسئولیت اجتماعی عملکرد مالی سازمان تأمین اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 605 تعداد دانلود : 811
  هدف: مسئله مسئولیت پذیری اجتماعی به مباحث اخلاقی درباره رفتار و تصمیم گیری شرکت راجع به موضوعاتی مانند مدیریت منابع انسانی، حمایت محیطی، سلامت کاری، روابط اجتماعی و روابط با عرضه کنندگان و مشتریان می پردازد. هدف از این تحقیق بررسی رابطه میان سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل است. روش : قلمرو تحقیق حاضر ازنظر مکانی محدود به سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل با تمامی شعب موجود در شهرستان های استان اردبیل و قلمرو زمانی آن سال مالی 1400 است. نمونه تحقیق حاضر مشتمل بر 240 نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل است. روش پژوهش استفاده شده ازلحاظ روش شناخت تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی، از بُعد استدلال از نوع قیاسی و استقرایی، از نظر زمان جزو تحقیقات گذشته نگر و از حیث طول مدت زمان انجام تحقیق از نوع تحقیقات مقطعی هست. برای آزمون فرضیه های تحقیق از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه های اصلی تحقیق بیانگر این است که سرمایه فکری بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل و مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل اثر مستقیم دارند. نتیجه : طبق فرضیه های فرعی، سرمایه انسانی بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل اثر مستقیم دارد، سرمایه ساختاری بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل به طور مستقیم مؤثر است. سرمایه مشتری بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل اثر مستقیم دارد، مسئولیت اقتصادی بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل مستقیماً مؤثر است و همچنین، مسئولیت اخلاقی بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل تأثیر مستقیم دارد، و نهایتاً، مسئولیت بشردوستانه بر عملکرد مالی در سازمان تأمین اجتماعی  استان اردبیل به صورت مستقیم اثرگذار است.
۶.

بررسی اثر تنزل اقتصادی و زیست محیطی بر جریان مهاجرت بین استانی در ایران (با تأکید بر فرضیه خروج، اعتراض و وفاداری)

کلید واژه ها: تنزل محیط زیست فرضیه خروج اعتراض و وفاداری مهاجرت اقلیمی هزینه مهاجرت عوامل دافعه و جاذبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 949 تعداد دانلود : 278
هدف: تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن یکی از مهم ترین نگرانی های جامعه جهانی است. از مهم ترین مباحثی که امروزه به عنوان یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی بررسی می شود، مهاجرت های ناشی از این تغییرات اقلیمی در مناطقی است که با تنزل کیفیت محیط زیست خود مواجه می شوند. نگرانی درباره تغییر اقلیم و مهاجرت موجب شده است سیاست گذران به چگونگی تغییرات اقلیمی در هر منطقه و اثرگذاری آن بر امنیت و معیشت مردم نیز توجه کنند. با توجه به این مسئله، پرسش اساسی این مقاله آن است که آیا تنزل عوامل زیست محیطی بر جریان مهاجرت بین استانی در داخل کشور اثرگذار بوده است یا خیر. برای پاسخ به این سؤال اساسی از داده های ماتریس مهاجرت استانی مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن در مقطع زمانی 1395 برای 31 استان کشور استفاده شده است. همچنین، تأثیربرخی از متغیرهای اقتصادی بر مهاجرت در قالب متغیرهای کنترل نیز بررسی شده و برای تفسیر نتایج به دست آمده از فرضیه خروج، اعتراض و وفاداری کمک گرفته شده است. روش: پژوهش حاضر بر پایه تئوری های دافعه و جاذبه مهاجرت به کمک برآورد رگرسیونی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته نگاشته شده است.  یافته ها و نتایج: نتایج حاصل از برآورد مدل به روش حداقل مربعات تعمیم یافته با داده های مقطعی مبین آن بود که تنزل زیست محیطی و اقتصادی به طور کلی بر جریان مهاجرت بین استانی در داخل کشور اثرگذار است و بدین ترتیب، فرضیه خروج در واکنش به تنزل زیست محیطی و اقتصادی تأیید می شود.
۷.

بررسی زندگی خانوادگی سالمندان در ایالات متحده آمریکا

کلید واژه ها: خانواده سالمندان ایالات متحده روابط بین نسلی والدین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 608 تعداد دانلود : 109
در این مقاله به زندگی خانوادگی سالمندان آمریکایی پرداخته می شود و تعریف سالمندی، زمینه جمعیت شناختی سالمندان، روابط زناشویی در میان سالمندان، پدربزرگ/مادربزرگ بودن، مسئله مراقبت از نوه ها، تبادلات بین نسلی و پیچیدگی خانوارهای سالمند مورد بررسی قرار می گیرند. از آن جا که امید به زندگی نسبت به گذشته بیش تر شده است، تمرکز بر زندگی خانوادگی آمریکایی های سالمند امروزی عمدتاً معطوف به مسئله دگرگونی است و نه مسئله پیوستگی. گرچه برخی از پیوستگی ها آشکار هستند، مانند نقش زنان سالمند به عنوان مراقب و آسیب پذیری سالمندان فقیر، اما دگرگونی های ایجادشده به مراتب مهم تراند. امروزه بیشتر آمریکایی ها در دهه های هفتاد و هشتادسالگی زندگی شان قرار دارند و پیچیدگی های خانوادگی سال های اولیه زندگی و نیز مسائل مربوط به فرزندان و نوه های شان را به همراه دارند. از سوی دیگر، یکی از چالش های ساختار جمعیتی مسن این است که چه کسانی از افراد سالخورده، که تعدادشان رو به افزایش است، مراقبت خواهند کرد. این امر زمانی اهمیت می یابد که فرد در سطح کلان، هزینه های برنامه های دولتی برای حمایت از سالمندان، مانند تأمین اجتماعی، و در سطح خرد، مراقبت های بین فردی را مد نظر قرار دهد. افزون براین، جمعیت سالمند نه تنها به لحاظ نژاد، بلکه از نظر وضعیت ارتباط و نقش های خانوادگی به طور فزاینده ای متنوع است. بیشتر سالمندان به طور موقت، منظم و یا دائم از نوه های شان مراقبت می کنند؛ و رشد مهاجرتْ افزایش دهنده گوناگونی نژادی- قومی جمعیت سالمند است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰