مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 6 بهار 1397 شماره 3 (پیاپی 23) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توانمندسازی مهارتی زنان (مطالعه موردی کارآموزان مرکز شماره 7 خواهران ایلام)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندی شغلی محتوی آموزشی مربیان آموزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۶ تعداد دانلود : ۱۱۳
هدف کلی تحقیق بررسی اثرات آموزش های بازآموزی مرکز تربیت مربی کرج در توانمندی شغلی مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام طی سال های 95-94 می باشد. نوع تحقیق توصیفی و کاربردی است و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که پس از طراحی روایی صوری آن (بر اساس دیدگاه صاحب نظران) و پایایی آن (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83%) سنجیده شد. جامعه آماری تحقیق 145 نفر از مربیان که در دوره های بازآموزی مرکز تربیت مربی شرکت داشتند را شامل و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 103 نفر تعیین گردید. پرسش نامه های دوگانه شامل 29 گویه جهت سنجش توانمندی و 19 گویه جهت سنجش محتوی آموزشی تهیه، تکمیل و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج می توان گفت که دوره های آموزشی در تمامی نشانگرهای توانمندی در حد متوسطی نقش داشته اند. تحلیل عاملی برای ویژگی های دوره های آموزشی مرکز تربیت مربی کرج 5 عامل: مهارت ها و خصوصیات آموزشی مربیان، تقویت قوه خلاقیت و خودآموزی، تقویت مشارکت فراگیران، خصوصیات محیط آموزشی و خصوصیات مربوط به فنون تدریس با واریانس 62/74 معرفی نمود. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام 6 متغیر مستقل شامل تقویت قوه خودآموزی در فراگیران، تسلط مربیان به روش های تدریس، استفاده از وسایل کمک آموزشی، ایجاد تفکر در فراگیر، توجه به جدیدترین ابداعات و نوآوری ها، ارتباط مناسب بین مربیان و فراگیران بوده که توانسته اند 4/81 درصد تغییرات توانمندی شغلی مربیان را تبیین نمایند.
۲.

ارائه مدل مفهومی صلاحیت حرفه ای کارکنان شرکت های بزرگ فولاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صلاحیت حرفه ای شایستگی کارکنان شرکت های بزرگ فولاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۴ تعداد دانلود : ۹۸
در رقابتی که مابین سازمان ها در دنیای امروز وجود دارد، عوامل زیادی می تواند در سازمان، به کار گرفته شده وبرتری یک آن را تأمین کند. داشتن منابع انسانی کیفی با توان بهره وری بالا و صلاحیت های حرفه ای، شاخص های استاندارد جایگاه ملت ها را در سلسله مراتب رقابتی مشخص می نماید . پژوهش حاضر باهدف شناسایی صلاحیت های حرفه ای شاغلین صنایع و ارائه چارچوب و مدل اولیه صلاحیت حرفه ای در راستای تحقق اهداف استراتژیک شرکت ذوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه و ارتقاء مهارت شاغلین می باشد. روش تحقیق توصیفی اکتشافی است که نخست بر اساس مطالعه دستورالعمل های موجود و مبانی نظری، الگوها و مدل های مختلف و انجام مصاحبه با خبرگان فهرستی از صلاحیت ها و مؤلفه های آن شناسایی گردید. در ادامه برای تأیید و تعیین میزان اهمیت هریک از شایستگی ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته صلاحیت های اصلی تایید و با استفاده از روش تحلیل عاملی، شایستگی ها در قالب 5 عامل اصلی دانش، مهارت، نگرش، ویژگی و انگیزه دسته بندی گردیدند و میزان اهمیت هریک از عوامل و شاخص ها نسبت به یکدیگر مشخص گردید. در نهایت شایستگی ها با استفاده از مدل کوه یخ تفسیر گردید.
۳.

ارائه مدل فرآیند مهارت آموزی در تجاری سازی نوآوری- فناوری (بررسی شرکت های دانش بنیان تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بنگاه های کوچک و متوسط کسب وکار دانش بنیان تجاری سازی یافته های پژوهشی پارک های فناوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۷ تعداد دانلود : ۸۰
یک بررسی سه ساله در سنگاپور نشان داده است که 17 درصد شرکت های نوپای این کشور ورشکست شده اند درحالی که این نسبت در مورد شرکت هایی که برنامه آموزش نیروی انسانی را انجام داده اند کمتر از یک درصد بوده است. در ایران نیز پیش بینی می شود که با توجه به لحاظ شدن لایحه 1000 میلیارد تومانی حمایت از شرکت های دانش بنیان در بودجه سال 1390، بر توسعه و رونق این بخش از اقتصاد بیش ازپیش افزوده شود. باید توجه نمود که فرآیند تجاری کردن نوآوری نیازمند توسعه و انتظار برای دریافت حمایت های مالی و دولتی و صرف وقت و زمان بسیار است. بنابراین فرایند تجاری سازی ایده ها و نوآوری ها با مشکلات و معضلات فراوانی روبروست به طوری که امروزه تنها یک ایده و نوآوری از 3000 ایده منجر به موفقیت و تجاری سازی موفق می شود ( Rajshree,2011 ). لذا هدف از تحقیق حاضر آن است که مهارت های تأثیرگذار در موفقیت شرکت های دانش بنیان شناسایی و اولویت بندی شود و همچنین فرآیند کسب مهارت تجاری این نوع بنگاه ها، موردبررسی قرارگرفته و مدلی بر مبنای وضعیت موجود این شرکت ها در مسیر موفقیت تجاری سازی دستاورد های خود ارائه شود.
۴.

بررسی تاثیرآموزش های ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان (آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت توانمندسازی سازمان آموزش فنی و حرفه ای منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۳ تعداد دانلود : ۹۰
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش های ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری می باشد . روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی هست که دیدگاه کارکنان و مدیران آموزش فنی حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری در ارتباط با تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان را ارزیابی می کند. که با اجرای پرسش نامه و نظر سنجی از مدیران و کارکنان نتایج به دست آمده بدون دخل و تصرف بیان شده است. بنابراین، این پژوهش ازنظر هدف، تحقیق کاربردی بوده و ازنظر گردآوری و تحلیل داده ها روش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت کننده در دوره های آموزشی سال92- 91 آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 110 نفر می باشد که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش مطالعه کتابخانه ای و پرسش نامه استفاده شد. پرسش نامه برای سنجش پنج مؤلفه توانمندسازی شامل خود اثربخشی، خودسامانی، معناداری، تأثیر و اعتماد با 20 گویه بر مبنای طیف لیکرت از خیلی زیاد تا خیلی کم درجه بندی، طراحی و در اختیار نمونه های پژوهش قرار گرفت. بر اساس یافته های این پژوهش، دوره های آموزش ضمن خدمت تأثیر معنی داری بر توانمندسازی کارکنان این سازمان داشته است.
۵.

تحلیل تجارب زیسته زنان زندانی شهر سنندج از آموزش های فنی و حرفه ای در زندان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندسازی زنان زندانی مهارت آموزی اثربخشی آموزشی آموزش های فنی و حرفه ای شهر سنندج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲۱ تعداد دانلود : ۱۱۱
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تجربه زیسته زنان زندانی شهر سنندج از آموزش فنی و حرفه ای در زندان است. در این پژوهش از رویکرد کیفی، استراتژی پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه عمیق با مشارکت کنندگان، به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش و دستیابی به هدف پژوهش استفاده شد. در این پژوهش تلاش شد تا درک مشارکت کنندگان از آموزش های فنی و حرفه ای در زندان و همچنین ارزیابی آنان از اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای در زندان تحلیل شود. مشارکت کنندگان در پژوهش 9 نفر از زنان زندانی کانون اصلاح و تربیت شهر سنندج بودند که در دوره های مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه ای که در زندان شرکت داشتند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و دیدگاه آنان با استفاده روش مصاحبه عمیق جمع آوری و با بهره گیری از استراتژی تحلیل مضمونی، تحلیل شد. در تحلیل داده ها چهار بعد زمینه های قبل از زندان، زندان، آموزش در زندان و انگیزه مددجویان برای حضور در دوره های آموزشی و اثرات این دوره ها در توانمندسازی مددجویان موردبررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که زنان زندانی با زمینه های جرم متفاوت، انگیزه ی زیادی برای شرکت در کلاس های مهارت آموزی دارند. همچنین بررسی تجارب مددجویان نشان داد که حضور در این کلاس ها نقش مثبتی درباز توانمندسازی همه جانبه مددجویان داشته و در اکثر موارد با توانمندسازی شغلی و اقتصادی و فراهم نمودن فضای بازسازی مددجویان ازلحاظ روحی، روانی و تربیتی زمینه ی ارتکاب مجدد جرم در بین مددجویان را کاهش می دهد.
۶.

شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش های فنی و مهارتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثر بخشی آموزشی آموزش فنی و مهارتی آموزش ضمن خدمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳۲ تعداد دانلود : ۹۴
این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در اثربخشی آموزش های فنی و مهارتی دریکی از سازمان های نظامی و در سه سطح عوامل فردی، آموزشی و سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی-همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 283 نفر از سرپرستان خطوط تولیدی سازمان موردمطالعه است که در سال 1397 تحت پوشش آموزش های فنی و مهارتی بوده اند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان-کرجسی،150 نفر تعیین گردیده و آزمودنی ها بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است که در طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده است. برای آزمون پایایی پرسشنامه از آلفای کرون باخ بهره گرفته شده که مقدار آن 86/. است. برای روایی محتوایی هم از روش توافق متخصصان استفاده شده است. در تحلیل داده ها از آماره های توصیفی نظیر میانگین، نما، فراوانی، درصد، انحراف معیار و تحلیل عاملی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که عوامل فردی، آموزشی و سازمانی درمجموع، 69% از کل واریانس به دست آمده را تبیین کرده اند که بیانگر تأثیرگذاری بالای آن ها در اثربخش نمودن آموزش های فنی و مهارتی است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵