آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش تدوین، اعتباریابی و بررسی اثربخشی بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوان بوده که در سه بخش انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش اول کلیه متون علمی داخلی و خارجی مربوط به سواد هیجانی از سال 1390 تا 1401، در بخش دوم، کلیه اساتید روانشناسی دانشگاه های اصفهان و برای بخش سوم، کلیه دانش آموزان دبیرستان (متوسطه اول) مفید در سال تحصیلی 1401-1400، بوده اند. نمونه گیری به روش در دسترس انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش نیز شامل، بسته آموزشی سواد هیجانی که توسط پژوهشگر تدوین شده و مشتمل بر 12 جلسه آموزشی است (60 دقیقه) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL-BREF (24 سوالی)، بود. یافته های آماری، در بخش اعتبار یابی بسته آموزشی سواد هیجانی، با محاسبه شاخص CVI، برای تمامی جلسات بیشتر از 79/0 بدست آمد. درصد بهبودی (MPI) در خصوص آزمودنی ها نیز به ترتیب (84/40، 45/36 و 85/35) درصد است که آن هم حاکی از اثر بخشی مناسب بسته آموزشی سواد هیجانی نوجوانان، بر کیفیت زندگی آنان است. می توان نتیجه گرفت که مطالعات لازم و بررسی نظریه های موجود توسط پژوهشگر، به خوبی صورت گرفته و منجر به پروتکل بندی و استخراج بسته آموزشی مناسب و تایید اعتبار محتوایی آن شده است که با افزایش سواد هیجانی در نوجوان با کمک بسته آموزشی استخراج شده، کیفیت زندگی آنان نیز افزایش می یابد.

Compilation, validation and evaluation of the effectiveness of the emotional literacy educational package for teenagers

The purpose of the research was to develop, validate and evaluate the effectiveness of the educational package of emotional literacy for teenagers, which was carried out in three parts. The statistical population of this research is in the first part of all domestic and foreign scientific texts related to emotional literacy from 1390 to 1401, in the second part, all professors of psychology in the universities of Isfahan, and for the third part, all Mofid high school students in the academic year. 1401-1400, have been. Sampling was selected by the available method. The research tools also include the educational package of emotional literacy compiled by the researcher It consists of 12 training sessions (60 minutes) and the quality of life questionnaire of the World Health Organization WHOQOL-BREF. Statistical findings, in the validation section of the emotional literacy training package, by calculating the CVI index, were obtained for all sessions more than 0.79. The recovery percentage (MPI) for the subjects is (40.84, 36.45 and 35.85) percent, respectively, which indicates the appropriate effectiveness of the educational package of emotional literacy for teenagers on their quality of life. It can be concluded that the necessary studies and the review of the existing theories by the researcher were well done and led to the protocolization and extraction of the educational package. It has been appropriate and confirmed the validity of its content that by increasing the emotional literacy in teenagers with the help of the extracted educational package, their quality of life also increases.

تبلیغات