آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

کرانه های ساحلی گیلان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و همچنین داشتن سواحل ماسه ای و مناظر زیبا می تواند یکی از بزرگترین کانون های گردشگری ساحلی باشد. با وجود اینکه بیش از یک دهه از ایجاد مقاصد گردشگری ساحلی در استان گیلان می گذرد ولی این مقاصد نتوانسته اند به سطح قابل قبولی از توسعه دست یابند. بدین سان، این پرسش مطرح می باشد که چه راهبردهایی برای توسعه گردشگری ساحلی روستایی نیاز می باشد؟ موفقیت در توسعه گردشگری ساحلی، نیازمند برنامه ریزی راهبردی است. لذا، هدف پژوهش، تدوین راهبردهای توسعه گردشگری ساحلی روستایی در استان گیلان می باشد. بدین منظور، پرسشنامه ای باز در اختیار جمعی از اساتید و متخصصین قرار گرفت و از این طریق فهرستی از مشترکات نقاط ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهدیدات شناسایی شد. با استفاده از مدل swot راهبردها تدوین شدند که اولویت آنها بر اساس نمره نهایی جذابیت ها به شرح زیر می باشد: واگذاری امور گردشگری ساحلی (طرح های سالم سازی) به سازمان گردشگری در جهت برنامه ریزی، مدیریت و بازاریابی کارآمد و اثربخش (102/4)، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی در جهت ایجاد تخصص و توانمندی در منابع انسانی سازمان ها با نمره (079/4)، تخصیص تسهیلات مالی و تسهیل فرآیند اخذ مجوز جهت ایجاد مشاغل مرتبط با گردشگری ساحلی توسط جوامع محلی (989/3)، تشویق و حمایت از سرمایه گزاران بخش خصوصی برای ایجاد و توسعه امکانات مناسب در مقاصد گردشگری ساحلی (963/3)، تشویق و حمایت از ایجاد سازمان های مردم نهاد در جهت آموزش و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در راستای حفظ محیط-زیست روستا و ساحل (636/3).

Strategies of Rural Costal Tourism Development of Guilan Province

Coastal shores of Guilan with have the natural attractions, as well as sandy beaches and beautiful scenery can be one of the most centers of coastal tourism. Success in the development of coastal tourism requires strategic planning. The aim of this paper is the formulation of strategies of rural coastal tourism development in the province of Guilan. For this purpose, an open questionnaire gave to the group of professionals and through were Identified a list of common points of weaknesses, strengths, opportunities and threats. Whit using of Swot model, strategies were formulated that based on the final score priority of strategies are as follows: assignment of coastal tourism Affairs (coastal tourism destinations) to tourism organizations in order to effective and efficient planning, management and marketing (4.102), The holding of workshops and training courses to build expertise and capabilities in human resource of organizations and local communities with a score (4.079), the allocation of financing and facilitate the process of obtaining a license to create a coastal tourism-related jobs by local communities (3/989), encouraging and supporting the private sector investors to create and the development of appropriate facilities in the coastal tourism destinations (3.963), and encourage and support the creation of NGOs in order to education and promote environmental culture in order to preserve of environment of the village and coast (3.636).

تبلیغات