آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

در دهه های اخیر، جهان شاهد تغییرات بنیادی در عرصه های گوناگون بوده است. که این تغییرات تا حد زیادی محصول توسعه قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) بوده است از این رو در پژوهش حاضر سنجش سطح عملکرد دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) در ارائه خدمات به نواحی روستایی شهرستان جیرفت مورد بررسی قرار گرفته است تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و روش شناسی توصیفی - تحلیلی از جهت هدف کاربردی و از نظر گستره موردی می باشد به منظور گردآوری داده ها از دو روش مطالعات اسنادی و بررسی های پیمایشی استفاده شد است. حوزه مورد مطالعه، ساکنین روستاهای دارای دفاتر ICT شهرستان جیرفت می باشد. با توجه به 3434 خانوار ساکن در این روستاها حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 294 نفر برآورد شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی از جداول فراوانی، درصد و میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات و در تحلیل استنباطی از آزمون  T و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد است یافته های حاصل از فرمول شاخص عملکرد کل ( TPI ) و آزمون t تک نمونه ای نشان داد عملکرد دفاتر ICT در بین ابعاد مورد بررسی  به جزء خدمات پست بانک، عملکرد مطلوبی نداشته اند. که به دلایل آن می توان به نا آشنا بودن روستاییان با خدمات مختلف اینترنتی، پایین بودن سرعت اینترنت وکافی نبودن تجهیزات مورد نیاز این دفاتر اشاره کرد نهایتاً اینکه نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد میزان تحصیلات، میزان آشنایی با رایانه و درآمد با استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداری وجود دارد.               

On the Analysis of Performance of ICT Offices in Providing Services to Rural Settlements (Case Study: Rural Regions of Jiroft County)

In recent decades, the world has observed fundamental changes in different domains which has largely been the product of the development of (ICT) capabilities. Therefore, in the present study, the performance of ICT offices in providing services to rural regions of Jiroft county was analyzed. This study is descriptive-analytical, applied and case study, in terms of methodology, objective and scope, respectively. Two techniques of documentary studies and survey research were used in collecting data. The case study were residents living in villages with ICT offices in Jiroft county. Regarding 3434 households in these villages, the sample size was evaluated as 294 participants according to Cochran formula. To analyze data in descriptive part and inferential analysis, the frequency tables, percentage, mean scores, standard deviation, and coefficient of variation and also, t-test and multivariate regression via SPSS software were employed, respectively. Findings obtained from (TPI) total index performance formula and one sample t -test indicated that except of Post Bank Services, performance of ITC offices had not appropriate performance among dimensions studied. Some reasons of this problem could be cited as unfamiliarity of villagers with different internet services, lowness of internet speed, and insufficiency of required equipment in mentioned offices. Finally, results of multivariate regression showed that the education level, the degree of familiarity with computers, and income have significant correlations with proper uses of ICT.

تبلیغات