آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

اکوتوریسم، به طور عمده بر منابع و جاذبه هایی استوار است که محیط طبیعی دراختیار گردشگر قرار می دهد که بهره گیری از آن هم به امکانات و شرایط مناسب نیاز دارد و هم مستلزم حفاظت از منابع طبیعی می باشد، این امر از طریق ارزیابی توان و ظرفیت محیط زیست طبیعی برای پذیرایی از گردشگران قابل تحقق است.از این رو تحقیق حاضر با عنوان «بررسی ظرفیتهای توسعه گردشگری منطقه الموت باتاکید بر اکوتوریسم» به انجام رسیده است. شناخت پتانسیلهای طبیعی منطقه و تاثیر گردشگری بر رشد و توسعه آن و همچنین شناخت قابلیتهای طبیعت گردی وجذابیتهای آن از دید گردشگران از اهداف انجام تحقیق می باشد . نقش طبیعت گردی، و پیامدهای آن از ابعاد اقتصادی، فرهنگی، و اجتماعی در منطقه مطالعاتی نشان دهنده اهمیت پرداختن به موضوع تحقیق می باشد. این تحقیق به روش توصیفی انجام شده است، اطلاعات لازم توسط پرسشنامه از ساکنین محلی و گردشگرانی که بخصوص در ایام تعطیل به این منطقه سفر می کنند جمع آوری گردیده است. نمونه گیری به روش تصادفی از بین گردشگران وساکنین منطقه در گروههای سنی زیر 20 سال ، 45-20 و بالاتر از 45 سال انجام شده است. در این تحقیق بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، فرضیاتی مطرح شده که نتایج آزمون آماری آنها نشان می دهد:   بین شاخصهای فرهنگی، اعتقاد گردشگران و اعتقاد ساکنین منطقه بر تغییرات فرهنگی رابطه ای نزدیک وجود دارد. یعنی هم گردشگران و هم ساکنین منطقه اعتقاد دارند که رونق گردشگری باعث تغییر در ابعاد فرهنگی منطقه مثل خوراک، پوشاک، آداب و رسوم و ... می گردد. درابعاداجتماعی، از دیدگاه گردشگران و ساکنین منطقه ، این اعتقاد وجود دارد که صنعت گردشگری نه تنها از ابعاداجتماعی، اثرات منفی در پی ندارد، بلکه اثرات مثبتی مانند اشتغالزایی و کاهش بیکاری، و جلوگیری از مهاجرت مردم از منطقه الموت به دیگر شهرها را بدنبال دارد. در جمع بندی نهایی این نتیجه حاصل شده است که توسعه و رونق اقتصادی اکوتوریسم و صنعت گردشگری در منطقه موجب پویایی و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد .

Examination of Developing Tourism capacity of Alamut Area with Emphasing on Ecotourism

Ecotourism is mainly on the basis of resources and attractions which natural environment provides for tourists and exploitation of it requires appropriate possibilities and condition, and also needs preserving natural resources. This can be fulfilled by measuring capability and capacity of natural environment for receiving tourists. That is why; present research with the title of (examination of developing tourism capacity of Alamut with emphasizing ecotourism) has been prepared. Recognition of natural potentials of area and influence of tourism in development and expansion of it, and also recognition of tourism capability and its attractions from the tourist's point of view are goals of this research. The role of tourism and its results on the economical cultural and social aspects, in studied area indicates the importance of doing this research. This research has been done in descriptive method, necessary information has been gathered by questionnaires from the local residents and tourists which travel to this are especially in vacation. Taking samples has been done randomly within tourists and area residents in the age of fewer than  , 20-45and over 45  . In this research some theories has been propounded on the basis of theatrical essential and research back ground, which their statistical results reveal that: Examination of cultural indicators shows that there is a relation between tourist beliefs and resident's beliefs. It means both tourists and residents believe that improvement of tourism results in some changes in cultural aspects of area like food, clothing, ceremonies and etc. In the social aspects, tourism and residents believe tourism industry not only doesn’t have negative effects but also it has positive effects like production of employment and reducing unemployment rate, and preventing people’s immigration from the area, to other cities in general, in totaling economical aspects of ecotourism on economical improvement of area this conclusion has been taken that improvement of tourism industry will lead to improving economy of area. At the end of the research, on the basis of research finding some suggestions has been proposed, for example: arrangement of local bazar, real estate agencies and one or more tours…

تبلیغات