آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

رهبری زیبایی شناختی رویکردی مبتنی بر ادارکات احساسی و دانش ضمنی است که از طریق نفوذ احساسی در کارکنان آنها را با خود همراه می سازد. رهبری زیبایی شناختی سبک مناسب برای دانشگاه های پیشرو در هزاره سوم است. نظر به اهمیت موضوع در این پژوهش کوشش شد تا الگویی برای رهبری زیبایی شناختی در آموزش عالی کشور فراهم شود. پژوهش حاضر از منظر فلسفی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شد. همچنین از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه ای و از منظر شیوه گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی با روش پیمایشی مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاه های دولتی بوده که با روش گلوله برفی، نمونه گیری هدفمند انجام شد و با 13 نفر به اشباع نظری حاصل گردید. مقوله های زیربنایی الگوی رهبری زیبایی شناختی با روش تحلیل مضمون شناسایی و روابط مقوله های زیربنایی الگوی رهبری زیبایی شناختی با روش ساختاری-تفسیری تعیین گردید. برای انجام تحلیل مضمون از نرم افزار MaxQDA 20 استفاده شد و محاسبات مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرم افزار MicMac انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد «رهبری ذهن و احساسات»، «موانع رهبری آموزشی زیباشناسانه» و «راهبرد رهبری آموزشی زیباشناسانه» بیشترین تأثیر را در رهبری زیبایی شناختی داشت. این عناصر بر «جو حاکم در دانشگاه» اثرگذار بودند. جو حاکم در دانشگاه نیز بر «ظرفیت های فردی» و «ظرفیت های سازمانی» اثرگذار بود. به همین ترتیب این عوامل بر «دیدگاه معنوی و بینش زیبا» و «رفتار آموزشی زیبا» تاثیر گذاشتند. در نهایت افزایش «آراستگی دانشگاه» به «دانشگاه زیبا» منتهی گردید.

Presenting a structural-interpretive model of aesthetic leadership in higher education

Presenting a Structural-Interpretive Model of Aesthetic Leadership in Higher Education<br /><br />Aesthetic leadership is an approach based on emotional perceptions and implicit knowledge that accompanies them through emotional influence on employees. Aesthetic leadership is the perfect style for leading universities in the third millennium. Considering the importance of this issue in this study, it was tried to provide a model for aesthetic leadership in higher education of the country. The present study was conducted from a philosophical perspective based on interpretive paradigm. Also, in terms of the purpose of an applied-developmental research and from the perspective of data collection method, it is a descriptive research with cross-sectional survey method. The statistical population consisted of all experts of public universities who were sampled by snowball method and theoretical saturation was obtained with 13 people. The underlying categories of aesthetic leadership model were identified by themed analysis method and the relationships between the underlying categories of aesthetic leadership model were determined by structural-interpretive method. MaxQDA 20 software was used for themed analysis and structural-interpretive modeling calculations were performed using MicMac software. The findings showed that "mind and emotion leadership", "barriers to aesthetic educational leadership" and "aesthetic educational leadership strategy" had the greatest impact on aesthetic leadership. These elements influenced the "prevailing atmosphere in the university". The atmosphere at the university also influenced "individual capacities" and "organizational capacities". Similarly, these factors influenced "spiritual perspective and beautiful insight" and "beautiful educational behavior". Finally, the increase in "university adornment" led to "Beautiful University".

تبلیغات