بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه 1382 شماره 39

مقالات

۱.

ساختار تولید و توسعه علوم دینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 751
شرکت‏کنندگان در این گفت‏وگو پیرامون جنبش نرم‏افزاری و منشور آزاداندیشی سخن گفته‏اند. به نظر آنان، وضعیت تولید علم در حوزه و دانشگاه چندان مطلوب نیست و ترکیب انضمامی علوم حوزوی و دانشگاهی دردی را دوا نمی‏کند، بلکه باید به وحدت زیرساخت‏ها و مبانی کارکردی علوم رسید. به نظر آقای سبحانی تولید علم می‏تواند در چارچوب‏ها، نظریه‏ها و گزاره‏ها تحقق یابد و اصل و اساس کار در دو بخش اول است.
۲.

چرا بحران دینی به وجود می آید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 251
دین سلوک معنوی خود آدمی است. تجربه دینی هسته درونی دین است که آموزه‏های اعتقادی و اخلاقی و نیز اعمال و شعائر در لایه‏های بعدی آن قرار دارند. با وقوع تحولات اجتماعی، آموزه‏ها و اعمال یادشده با آن دغدغه‏های درونی ناهماهنگ می‏شود و بحران رخ می‏نماید.
۳.

روشن فکر نسل چهارم و حقیقتی فراتر از ایدئولوژی

مصاحبه شونده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 813
از نظر آقای جهانبگلو موج چهارم روشن‏فکری، ایدئولوژیک نمی‏اندیشد و خصیصه بارز آن، نقادی است. روشن‏فکر باید برای حقیقت زندگی کند و هیچ نسخه‏ای نپیچد و دائم پرسشی نو درافکند و تلاطم در جامعه ایجاد کند. روشن‏فکر باید جهانی
۴.

ایرانی اهل گفت و گو نیست؛ مونولوگ است

مصاحبه شونده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 119
به عقیده آقای عبادیان، روشن‏فکر از فعالیت مستقیم تولیدی جداست و به همین دلیل از جامعه فاصله دارد و منتقد آن است؛ بنابراین زبان جداگانه‏ای پیدا می‏کند. روشن‏فکر ایرانی بیشتر صبغه سیاسی پیدا کرده و در نسبت با حکومت‏ها تعریف شده است. بزرگترین مشکل ما در ایران خودمداری است.
۵.

دوم خرداد، جنبش مذهبی و ضد آمریکایی

مصاحبه شونده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 972
در این گفت‏وگو، آقای جلایی‏پور از تحلیل جنبش دوم خرداد آغاز می‏کنند و به اقتضای گفت‏وگو، مسائل مختلفی را در باب انقلاب، حکومت اسلامی و... بیان می‏کنند.
۶.

چالش با بنیان گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 800
این مقاله، با بیان سه رویکرد در مواجهه شریعت و مصلحت، و با تأکید بر رویکرد مصلحت‏گرای امام خمینی قدس‏سره ، به تبیین نظرات ایشان و بیان پاره‏ای شواهد می‏پردازند.
۷.

امام خمینی (قدس ره) در بستر سنت و تجدد

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188
به نظر نویسنده امام خمینی را باید بر پایه اندیشه مدرن تفسیر کرد. مفاهیمی که امام به‏کار برده است مدرن هستند؛ هرچند امام با اندیشه غربی میانه‏ای ندارد و از آن بهره نمی‏گیرد. امام از اندیشه سنتی گذر می‏کند و به نوعی تجددگرایی اسلامی می‏رسد.
۸.

جای گزین دیگری برای لیبرال دموکراسی نیست

مصاحبه شونده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 784
آقای غنی‏نژاد نظریه پایان تاریخ فوکویاما را می‏پذیرد و معتقد است که لیبرال دموکراسی بهترین نظام ممکن است، جای‏گزین بهتری برای آن وجود ندارد و آرمان آن، رفاه انسان‏هاست. به عقیده ایشان لیبرال دموکراسی میلیاردها انسان را از گرسنگی نجات داده است.
۹.

دین تاریخی؛ سهم و تقدیر بشر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584
نویسنده این مقاله، با نقد نظریه تفکیک دین ذاتی و دین تاریخی، قائل است که این تفکیک نه درست است نه مطلوب. دین ذاتی مورد تأیید شواهد شناخت‏شناسانه و هرمنوتیکی نیست. پس تنها دین تاریخی است که باقی می‏ماند و همین، تقدیر بشر است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲