بررسی نقش رسانه های جمعی بر توسعه فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه های جمعی بر توسعه فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان بود. روش پژوهش: پژوهش با توجه به نحوه گردآوری داده ها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمع آوری داده ها در مرحله کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 20 نفر از مدیران عالی و اجرایی سازمان های متولی فرهنگ، رسانه و ورزش، از قبیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، خانه مطبوعات، خبرگزاری ها، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و از اعضای هیأت علمی بود. نمونه های تحقیق به روش نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود و نمونه پژوهش شامل 220 نفر از ورزشکاران حرفه ای زن، مربیان، مدیران ورزشی، جامعه شناسان ورزشی و متخصصان رسانه های ورزشی (مجریان ورزشی، خبرنگاران ورزشی) بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده، انتخاب شدند. یافته ها: داده ها در مرحله کیفی به روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه وتحلیل و یافته ها در قالب 11 مفهوم طبقه بندی شدند. همچنین در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزار20 Spss و AMOS برای ارزیابی مدل پژوهش استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد رسانه ها از طریق مشارکت اجتماعی، اطلاع رسانی، تبلیغ، آموزش، عدالت در رسانه ها، استقلال رسانه ای، عینیت گرایی و واقعیت گرایی رسانه ها، قانونگذاری، مدیریت و امور اقتصادی نقش اساسی در توسعه فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان دارند. با توجه به یافته ها ضرورت دارد مدیران ورزشی به منظور توسعه فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان پتانسیل موجود در حوزه رسانه ها را شناسایی و راهکارهای عملی اجرا کنند.Investigating the Role of Mass Media on the Cultural Development of Women's Championship Sports
Introduction: The purpose of this research was to investigate the role of mass media on the cultural development of women's championship sports Methods: According to the method of data collection, the research was of sequential exploratory type. The data collection tool in the qualitative phase is semi-structured interviews with 20 senior and executive managers of organizations in charge of culture, media and sports, such as the General Directorate of Culture and Islamic Guidance, radio and television, press houses, news agencies. Islamic Propaganda Organization, General Administration of Sports and Youth, General Administration of Cultural Heritage and Tourism and were members of the academic staff. They have been selected by purposeful sampling and snowball method. The research tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The research sample included 220 female professional athletes, coaches, sports managers, sports sociologists, and sports media specialists (sports anchors, sports reporters). They were selected by random classification method. Results: In the qualitative stage, the data were analyzed by coding method in three stages of open, central and selective coding, and the findings were classified in the form of 11 concepts. Also, in the quantitative part, exploratory and confirmatory factor analysis using Spss 20 and AMOS software was used to evaluate the research model. Conclusion: The results showed; Through social participation, information, promotion, education, media justice, media independence, media objectivity and realism, legislation, management and economic affairs, the media play an essential role in the cultural development of women's championship sports. According to the findings,..







