پیشینه اساطیری سوگواری در قوم کُرد و بازتاب آن در آیین های عاشورا در کرمانشاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
استان کرمانشاه، فرهنگ کهن و دیرینی دارد که به دلیل هم جواری با تمدن بین النهرین، در بسیاری از شئون از جمله در آیین های سوگواری تحت تأثیر باورهای کهن این منطقه قرار گرفته است. به دلیل رسوخ آموزه های اساطیری در باورهای اقوام ایرانی، بخش مهمی از این آموزه ها به مناسک دینی نیز وارد شده و با تغییراتی خود را با شرایط زمانه هم رنگ کرده است. نگارندگان در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و میدانی به بررسی مناسک سوگواری در فرهنگ عامه کرمانشاه و بازتاب آن در آیین های عاشوراییِ این شهر پرداخته اند. برایند تحقیق گویای آن است که سوگواری در میان کردهای کرمانشاه هم در مرگ عزیزان و هم در عزای امام حسین (ع) در برخی از مفاهیم ریشه های مشترک اسطوره ای دارند؛ بدین معنی که گریستن های طولانی، روی خراشیدن و موی کندن با باران، حاصلخیزی و باروری مرتبط بوده و مربوط به تمدن های کشاورزی است؛ چمری آیین گذر و عناصر آن نیز دارای ریشه و مفاهیم اسطوره ای است: اسب به دلیل داشتن وجه توتمی، تجسد و تجسم فرد درگذشته، دایره چمری، دایره کمال برای آرامش متوفی و صاحبان عزا و دفع شرور و سرگردانی، مور و مویه بیان دغدغه های اساطیری و حماسی قوم و لباس و اشیای متوفا با باور به جادوی مجاورت در حکم همان فرد متوفی است. همه موارد مذکور دارای پیشینه اساطیری و جزو آیین های گذر متوفا از این جهان به جهان دیگر است.The mythological background of mourning in the Kurdish people and its reflection in Ashura rituals in Kermanshah
Kermanshah province has an ancient culture and ancient history, which, due to its proximity to the Mesopotamia region, has been influenced by the ancient beliefs of this region in many matters, including mourning rituals. Due to the influence of mythological and ancient beliefs in Iranian peoples, an important part of these beliefs has entered into religious rituals and has adapted to the conditions of the time. In this research authors have investigated the mourning rituals in the popular culture of Kermanshah and its reflection in the rituals of Ashura in Kermanshah using a descriptive-analytical and field method. The results of the research show that mourning among Kermanshah, both in the death of loved ones and in the mourning of Imam Hussein, has a common mythological root in some concepts, long crying, scratching and hair pulling are related to rain, fertility and fertility and related to agricultural civilizations, Chamari, the rite of passage and its elements also have mythological roots and concepts: Because of its totemic aspect, the horse is the embodiment of the deceased person, The Chamari circle is the circle of perfection for the peace of the deceased and the mourners, Mourning song is the expression of the mythological and epic concerns of the people and the clothes and objects of the deceased, believing in the magic of proximity, are the same as the deceased person. All the mentioned cases have a mythological background and are among the rituals of passing the deceased from this world to another world.







