آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۳

چکیده

هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل چالش ها، راهکارها و اولویت های گروه معارف اسلامی در دانشگاه های استان خراسان جنوبی از منظر اساتید این گروه است. مطالعه با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۶ نفر از اساتید گروه معارف اسلامی انجام گرفت. داده های گردآوری شده با روش تحلیل مضمون و استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مهم ترین اولویت های اساتید شامل تبیین گری به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، تسلط علمی، مهارت های ارتباطی، و شایستگی های اخلاقی است. همچنین چالش های شناسایی شده در چهار محور اساتید، دانشجویان، محتوای دروس و برنامه ریزی آموزشی طبقه بندی شدند. از جمله چالش های برجسته می توان به کمبود اعضای هیأت علمی، بی علاقگی دانشجویان، یکنواختی و عدم جذابیت محتوای دروس و تراکم کلاس ها اشاره کرد. در پاسخ به این چالش ها، اساتید بر به روزرسانی محتوا، ارتقای سطح علمی و مهارتی استاد، استفاده از روش های تدریس نوآورانه، و اصلاح ساختارهای سازمانی تأکید داشتند. نتایج این پژوهش می تواند مبنایی برای بازنگری در سیاست گذاری های آموزشی و بهبود کیفیت دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها باشد.

Analysis of Priorities, Challenges and Solutions, and of the Islamic Studies Department from the Perspective of Islamic Studies Professors in South Khorasan

This research aims to identify and analyze the challenges, solutions, and priorities of the Islamic Studies Department in the universities of South Khorasan province from the perspective of its professors. The study adopted a qualitative approach and employed semi-structured interviews with 16 professors from the Islamic Studies Department. The collected data were analyzed using thematic analysis and MAXQDA software. The findings revealed that the most significant priorities of the professors include clarification, particularly in the field of the Islamic Revolution, scientific mastery, communication skills, and ethical competence. Furthermore, the identified challenges were categorized into four areas: professors, students, course content, and educational planning. Prominent challenges include a shortage of faculty members, students' lack of interest, monotony and lack of appeal in course content, and overcrowded classrooms. In response to these challenges, professors emphasized updating content, enhancing the academic and professional skills of professors, utilizing innovative teaching methods, and reforming organizational structures. The results of this research can serve as a basis for revising educational policies and improving the quality of Islamic Studies courses in universities.

تبلیغات