چکیده

حمایت از مصرف کننده همواره دغدغه قانون گذاران پس از دوران توسعه زندگی شهری و صنعتی شدن تولید که منجر به ضعیف شدن مصرف کنندگان شد بوده است. موانع حمایت از این گروه، روشن نبودن مبانی فقهی حمایت از مصرف کننده، ترس از عدم رعایت عدالت بین تولیدکننده و مصرف کننده و بیم دلسردی تولیدکنندگان می باشد.پژوهش حاضر درصدد کاربست ادلّه ضمان غار در راستای حمایت مصرف کننده است. این ادلّه، به فرد خسارت دیده، بر اثر غرور، امکان می دهد تا به غار رجوع کند و بدین وسیله از مصرف کننده ای که به دلیل پیچیده شدن فرآیند تولید، از خصایص کالا اطلاع ندارد، یا آموزش لازم جهت استفاده از کالا به او ارائه نشده، یا از کالای خطرناک دچار آسیب و ضرر شده است حمایت های لازم صورت گیرد. رجوع به ادلّه ضمان غار برای مصرف کننده سه مزیت دارد: الف) این ادلّه علاوه بر روابط قراردادی، در روابط غیر قراردادی هم جاری می شود؛ ب) برای خساراتی اعمّ از تضییع و تلف مال قابلیت استناد دارد؛ ج) طبق ادله، غار چه عالم باشد چه جاهل، در مقابل مصرف کننده ضامن است.تمسّک به ادلّه ضمان غار مسیر را برای مسئولیت تضامنی بین تولید کننده و زنجیره فروشندگان هموار کرده و مصرف کننده از این جهت در وسعت قرار می گیرد.

Application of Evidences on Liability against Deception in Supporting Consumers

After developments in urban life and industrialization of manufacturing sector that came to the disadvantage of consumers, supporting consumer rights has always been a concern of lawmakers. The obscurity of jurisprudential fundamentals attesting to support of consumer rights, uncertainty over lack of establishing justice between the producer and consumer, and fears over disappointment of producers stand as major obstacles to support this group.This paper is devoted to application of evidences on liability against deception in line with supporting the consumers. These evidences help the person sustaining loss or damage in consequence of deceit to resort to liability against deception. As a result, a consumer with no knowledge of product specifications and deprived of required information on product use due to complexity of the manufacturing process, who has sustained loss or damage, shall receive due support. There are three advantages to consumer’s resorting to evidences on liability against deception: a) In addition to contractual relationships, these evidences are applicable to non-contractual relationships as well; b) They are invokable to losses such as destruction of property and infringement of rights; c) According to the evidences, deceit, knowingly or unknowingly, is a liability to consumers.Resorting to evidences on liability against deception paves the path for joint liability between producers and the chain of vendors which turns to be in favor of the consumer.

تبلیغات