چکیده

The succession of humans from God is generally accepted in the Abrahamic religions. The present study aims to examine the thematic domain of human succession from God from the perspectives of the Qur'an and the Bible through a comparative approach; it also aims to understand and define the mission of humans as successors of God in the world based on the teachings of the Abrahamic religions, which can assist in reconciling the views of the followers of these religions in fulfilling human responsibilities in the contemporary world. To this aim was used a library-based approach for data collection and uses a descriptive-interpretive method with a comparative focus to address the issues. The findings indicate that the Qur'an explicitly affirms the principle of human succession from God, considering humans as successors of God in both existential and legislative matters, supported by evidence such as the generality of verse 30 of Surah Al-Baqarah in appointing humans as successors and the compatibility of the successor with the one succeeded upon in attributes. However, in the Bible, the succession of humans from God is implicitly mentioned. In the Old Testament , humans are introduced as representatives of God on earth, with the responsibility of cultivating the earth and governing its inhabitants. This indicates a form of succession in legislative matters. From the New Testament , a concept similar to the Qur'anic view (succession in all matters) can be inferred, which is certainly built around the centrality of the personality and succession of Jesus Christ (peace be upon him). 

قلمروی موضوعی خلافت انسان از خدا؛ بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و عهدین

خلافت انسان از سوی خدا در ادیان ابراهیمی اجمالا پذیرفته است. این مقاله بارویکرد تطبیقی قلمروی موضوعی خلافت انسان از خدا را از دیدگاه قرآن و عهدین بررسی می کند. هدف پژوهش، شناخت و تعیین دایره ماموریت انسان به عنوان خلیفه از جانب خدا در عالم بر اساس تعالیم ادیان ابراهیمی است که می تواند به تقریب دیدگاه پیروان این ادیان در ایفای مسئولیت های انسانی در جهان معاصر کمک کند. مقاله در گردآوری اطلاعات از شیوه کتابخانه ای و در حل مسئله از روش توصیفی- تفسیری با رویکرد تطبیقی سود می برد. یافته های تحقیق نشان می دهد که قرآن با تصریح به اصل خلافت انسان از خدا، آدمی را هم در امور تکوینی و هم در امور تشریعی خلیفه خدا می شمارد و ادله و شواهدی بر این امر دلالت دارند، از جمله: اطلاق آیه 30 سوره بقره در خلیفه قراردادن انسان و نیز اقتضای سنخیت خلیفه با مستخلف عنه در اوصاف. اما در عهدین تلویحا و به طور ضمنی به جانشینی انسان از خدا اشاره شده است. در عهد قدیم، انسان به عنوان نماینده خدا در زمین معرفی شده و مسئولیتش آبادانی زمین و حکومت بر ساکنان آن است. مستفاد از این بیان، نوعی خلافت در امور تشریعی است. از عهد جدید در این باره چیزی شبیه دیدگاه قرآن (خلافت در همه امور) قابل برداشت است که البته بر محوریت شخصیت و خلافت حضرت مسیح (ع) بنا شده است.

تبلیغات