نگرش راهبردی به سازمان های رسانه ای با هدف به سازی فرهنگی-اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین نگرش به تدوین راهبردها در سازمان های رسانه ای با رویکرد نقش رسانه ها در به سازی فرهنگی-اجتماعی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد ۸ مقاله پژوهشی مرتبط با موضوع است که به صورت هدفمند از چهار پایگاه علمی داخلی مگیران، نورمگز، جهاد دانشگاهی و پرتال جامع علوم انسانی انتخاب شدند. ارزیابی مقالات با روش CASP صورت گرفت و مقالات دارای میانگین امتیاز 45 تأیید شدند. مقالات با روش تحلیل مضمون استقرایی مورد مطالعه قرار گرفتند و با نرم افزار مکس کیودا رمزگذاری گردیدند. در مرحله رمزگذاری باز، 198 رمز شناسایی شد که روایی آن ها با روش رمزگذاری مستقل و پایایی آن ها با ضریب هولستی (87/0) تأیید شد، سپس در مرحله رمزگذاری محوری با حذف موارد تکراری و ادغام مفاهیم مشابه، 17 مفهوم یک پارچه استخراج گردید و درنهایت، در مرحله رمزگذاری انتخابی، مفاهیم در پنج دسته اصلی شامل ضرورت ها، زمینه ها، پدیده ها، عوامل مداخله گر و پیامدهای به سازی فرهنگی-اجتماعی طبقه بندی شدند. الگوی نهایی نشان داد که در نگرش راهبردی به سازمان های رسانه ای به منظور به سازی فرهنگی-اجتماعی مواردی باید مورد توجه قرار بگیرند که از این قرارند: تنظیم راهبرد ها براساس نیازهای متنوع مخاطبان، پویاسازی راهبردها در جهت مطابقت با محیط، درنظرگرفتن خلق ارزش در تدوین راهبرد، استفاده از الگوی فراگردی در اصلاح راهبرد سازمانی، تقویت تعامل و همکاری بین سازمانی به ویژه ایجاد تعامل و ارتباط آموزشی با سازمان های اجتماعی، انتظامی و توجه به سطوح کارکردها یا پیامدها در تدوین راهبرد.Strategic Attitudes towards Media Organizations Aiming at Socio-Cultural Improvement
The aim of the present study is to determine the attitude towards formulating strategies in media organizations with the approach of media role in cultural-social improvement. The statistical population of this study is 8 research articles related to the topic, which were purposefully selected from four domestic scientific databases, Normags, Jihad Daneshgahi, and the Comprehensive Portal of Humanities. The articles were evaluated using the CASP method, and articles with a score of 45 were comfirmed. The articles were studied using inductive content analysis and coded using MaxQuida software. In the open coding stage, 198 codes were identified, whose validity was determined by independent coding and their reliability by the Hall coefficient (0.87). Then, in the identification code stage, they were classified into 17 socio-cultural consistent concepts by eliminating duplicates and merging similar concepts. The final model shows that in the strategic approach to media organizations for socio-cultural improvement, the following issues should be considered: adjusting strategies to the different needs of the audience, dynamizing strategies to match the environment, considering the relationship between value creation and strategy, using the model with the process in strategy and organizational, social organizations, management, and paying attention to the levels of functions or messages in strategy development.







