راهبردهای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»: مروری نظام مند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رهبر معظم انقلاب با نام گذاری سال 1403 به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش رهبری الهام بخش، دوراندیش و تحول آفرین خود در بسیج منابع، انگیزه بخشی، جهت دهی راهبردی و هم سویی اهداف و برنامه ها را در اداره کشور به خوبی ایفا کردند. تدوین راهبردهای مرتبط با شعار سال به عنوان یکی از مراحل فرایند برنامه ریزی راهبردی به شرط آنکه مبتنی بر درک صحیح از آن و توجه به تمامی ابعاد آن باشد، زمینه را برای تحقق این شعار فراهم می کند. این پژوهش با هدف تعریف مفهومی ابعاد شعار سال 1403 یعنی جهش تولید و مشارکت مردم، گردآوری مهم ترین راهبردهای تحقق شعار سال از مطالعات و تحقیقات موجود، ایجاد یک چارچوب از راهبردهای جمع آوری شده و همچنین تبیین ارتباط میان ابعاد و راهبردها انجام شده است. با مروری جامع بر مطالعات و تحقیقات موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر نظیر SID و Civilica و پورتال جامع علوم انسانی، منابع اطلاعاتی مرتبط گردآوری شده اند. به استناد به مطالعات و تحقیقات و همچنین نظرات خبرگان، ابعاد شعار سال تعریف شده و پس از پالایش راهبردهای گردآوری شده، یک چارچوب شامل 32 راهبرد کلان در زمینه تحقق شعار سال تدوین شده است. راهبردها در سه دسته راهبردهای حمایت و جهش تولید، مشارکت مردم و ارتقا بهره وری دسته بندی شده و در نهایت ارتباط میان ابعاد و راهبردها در یک چارچوب (مدل) مدون متشکل از پنج سطح ارائه شده است. این چارچوب می تواند راهنمایی برای تدوین برنامه ها و سازمان دهی منابع برای تحقق شعار سال 1403 باشد.A Systematic Review for Developing A Strategie Framework to Realize the Slogan of the Year "Production Leap with People's Participation"
By naming the year 1403 the year of “Production Leap with People’s Participation,” the Supreme Leader of the Revolution played his inspiring, far-sighted, and transformative leadership role in mobilizing resources, motivating, providing strategic direction, and aligning goals and programs in the administration of the country well. Formulating strategies related to the slogan of the year as one of the stages of the strategic planning process, provided that it is based on a correct understanding of it and paying attention to all its dimensions, paves the way for the realization of this slogan. This research aims to definition the various aspects of the slogan of the year, gathering strategies for its realization based on a systematic review of past research, and also provide a framework for the relationship between dimensions and strategies. With a comprehensive review of previous research in reputable databases such as SID and Civilica, and the Comprehensive Humanities Portal, relevant information sources have been identified. Based on the literature and experts' opinions, the dimensions and components of the slogan have been defined and after refining the collected strategies, 32 major strategies have been formulated in this field. The strategies have been categorized into three categories: support and production leap, public participation, and productivity promotion. Finally, the relationship between the dimensions and strategies has been presented in a codified framework consisting of five levels. This framework can be a guide for formulating programs and organizing resources to realize the slogan of the year 1403.







