واکاوی تجربه زیسته دانشجویان از پدیده خودکشی: پژوهشی پدیدارشناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مطالعه حاضر با هدف واکاوی تجربه زیسته داننشجویان دارای تمایل به خودکشی از پدیده ی خودکشی بود. این پژوهش از نوع تفسیری و رویکرد آن کیفی و مطابق با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش شامل تمامی دانشجویان شهر مشهد در سال 1403 بود که دارای افکار خودکشی بودند. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 11 نفر از دانشجویان شهر مشهد بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه گیری تا حد اشباع نظری ادامه داشت. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. داده های حاصل با تکنیک تحلیل مضمون از نوع کلایزی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2024 انجام شد. قابلیت اعتماد نتایج با ملاک های لینکلن و گوبا احراز شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها نشان داد که تجربه زیسته دانشجویان از پدیده خودکشی در قالب 4 مضمون سازمان دهنده و 16 مضمون پایه قابل طرح است که این مضامین سازمان دهنده شامل رنج درون فردی، معنامندی خودکشی، رنج بین فردی و فقدان معنامندی ادراک شده هستند.Students' Lived Experience of the Suicide Phenomenon: A Phenomenological Study
The present study aimed to analyze the lived experience of students with suicidal tendencies from the phenomenon of suicide. This study was of an interpretive type and its approach was qualitative and in accordance with the phenomenological method. Potential participants of the study included all students in Mashhad in 2025 who had suicidal thoughts. The participants of the study included 11 students from Mashhad who were selected using purposive sampling and sampling continued until theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured interview. The data obtained were analyzed using the content analysis technique using MAXQDA 2024 software. The reliability of the results was verified with the Lincoln and Guba criteria. The results of the interview analysis showed that students' lived experience of the suicide phenomenon can be presented in the form of 4 organizing themes and 16 basic themes, which include intrapersonal suffering, meaningfulness of suicide, interpersonal suffering, and perceived lack of meaningfulness.







