تجربه فعالیت تشکلی دختران دانشجو در دهه های هشتاد و نود شمسی با تأکید بر جنسیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر به مطالعه تجربیات دخترانی می پردازد که در دهه های هشتاد و نود شمسی عضو انواع تشکل ها و انجمن های دانشجویی بوده اند. در این پژوهش با استفاده از نظریه دیدگاه و استراتژی فمینیستی، به طور هدفمند با 27 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های تهران، امیرکبیر و الزهرا که از اعضای تشکل های انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی، شورای صنفی و انجمن های علمی بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. تحلیل تماتیک داده ها نشان می دهد که ساختارهای از پیش موجود تشکل ها مقوم جنسیت زدگی است و زنان در برهمکنش های تشکلی عمدتاً نادیده گرفته می شوند، در حالی که لابی های مردانه دانشجویان پسر با استادان و مسئولان دانشگاه برسازنده موقعیت فرادست و آینده ساز برای آنان است. با آن که رانت عضویت در تشکل ها برای مردان بیشتر است، اما تجربه عضویت در انجمن ها و تشکل های دانشجویی برای دختران، حتی در محافظه کارترین آنها، تجربه ای توانمندساز است و به رغم کلیشه ها و تبعیض های جنسیتیِ همچنان موجود، فعالیت تشکلی و نیز تصدی سمت ها در میان دختران در دهه نود بیشتر شده است. با وجود افزایش آگاهی های جنسیتی در گذر زمان، در سال های انتهایی دهه نود فضای کار تشکلی محدودتر و بسته تر شده است. یافته ها نشان می دهند که رکود و انفعال در حیات انجمنی دانشگاه دختران را بیش از پسران در معرض تجربه فشار و طرد قرار می دهد.The Associational Experiences of Iranian Female Students: A Gendered Standpoint (2000-2020)
This article explores the experiences of female university students—using feminist standpoint theory—who were members of various student organizations and associations during the first and second decades of the 21st century. Using a qualitative approach and purposive sampling, semi-structured interviews were conducted with 27 female students from Tehran University, Amirkabir University, and Alzahra University. These students were primarily members of Islamic associations, the student Basij, student union councils, and scientific associations. Thematic analysis of the data reveals that pre-existing structures of organizations reinforce gender bias, with women largely overlooked in organizational interaction. Meanwhile, male students actively lobby with university professors and officials to shape their positions. Although membership benefits are more accessible to men, participating in student organizations and associations remains an empowering experience for girls, even in the most conservative ones. Despite existing gender stereotypes and discrimination, girls' involvement in organizational activities and their presence in leadership positions has increased during the 2010s. Despite the growing awareness of gender issues over time, in the late 2010s, the organizational workspace became more restricted and constrained. The findings suggest that the stagnation and inactivity in university associations exposed female students to greater experiences of pressure and exclusion compared to male students.







