آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

تجارت اجتماعی را می توان جدیدترین و بروزترین شاخه از تجارت الکترونیک به حساب آورد که برآیند و نتیجه رشد فناوری دیجیتال و گسترش روزافرون توسعه شبکه های اجتماعی در جهت ایجاد ارتباط با ابزارهایی مانند اینستاگرام، واتساپ، فیس بوک، و...در بستر وب است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل سرمایه ای مؤثر بر تجارت اجتماعی در بین شهروندان بالای 20 سال شهر جلفا انجام شده است . روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شهروندان بالای 20 سال شهر جلفا می باشد که براساس فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای، 400 نفر به عنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه جمع آوری و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پرسش نامه ها براساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به محلات مختلف شهر توزیع شد. براساس یافته های تحقیق میانگین تجارت اجتماعی 3.43 با انحراف معیار 58/0 و میانگین سرمایه اجتماعی 28/3، فرهنگی،47/3، اقتصادی 09/3 و نمادین 9/3 می باشد. همچنین رابطه آماری بین سرمایه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نمادین با تجارت اجتماعی تأیید شد. در آزمون رگرسیون سرمایه فرهنگی بیشترین تأثیر را بر تجارت اجتماعی گذاشت. در تحلیل نهایی نقش مهم و کلیدی عوامل سرمایه ای در گسترش میزان تجارت اجتماعی خصوصاً در شهرهای تجاری باعث ایجاد چشم انداز جدیدی در بررسی روابط بین این متغیرها با تجارت اجتماعی خواهد شد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در صور جدید تجارت به ویژه تجارت اجتماعی، سرمایه های فرهنگی و اجتماعی در میدان تجارت نقش اساسی را ایفا می کند. فلذا برخلاف شکل کلاسیک تجارت که تاکید اساسی روی سرمایه اقتصادی بود در تجارت اجتماعی بایستی در کنار سرمایه اقتصادی به سرمایه فرهنگی و اجتماعی هم مجهز بود. 

A Study of Capital Factors Affecting Social Commerce (Case Study: Citizens Over 20 Years of Age in Jolfa City)

Social commerce represents the newest and most up-to-date branch of e-commerce that is the outcome of the growth of digital technology and the ever-expanding development of social networks to forge connections with tools such as Instagram, WhatsApp, Facebook, etc. on the Web. This study aims to explore the capital factors affecting social commerce among citizens over 20 years of age in Jolfa city. The research method is a survey and the statistical population consists of people over 20 years of age in Jolfa city. Using the Cochran formula and cluster sampling, n=400 people were selected as a statistical sample for the study. The data were collected using a questionnaire and analyzed by SPSS software. The questionnaires were distributed in different neighborhoods of the city using the multi-stage cluster sampling method. According to the research findings, the mean social commerce is 3.43 with a standard deviation of 0.58 and the mean social (3.28), cultural (3.47), economic (3.09) and symbolic (3.9) capitals were also obtained. Also, the statistical relationship of social, cultural, economic and symbolic capital with social commerce was confirmed. In the regression test, cultural capital had the highest impact on social commerce. In the final analysis, the key role of capital factors in the expansion of social commerce, especially in commercial cities, will provide a new perspective in investigating the relationships between these variables and social commerce. The results also revealed that in new forms of commerce, especially social commerce, as well as cultural and social capital play a pivotal role in the field of commerce. Therefore, unlike the classical form of commerce, which stressed economic capital, social commerce should be equipped with cultural and social capital in addition to economic capital.  

تبلیغات