چکیده

مقدمه: اختلال طیف اوتیسم با ایجاد مشکلات ارتباطی و رفتاری، فشار مراقبتی سنگینی بر مادران تحمیل می کند. در این میان، آموزش معنویت می تواند به عنوان رویکردی حمایتی و مؤثر در کاهش این فشار مطرح شود. بنابراین هدف این مطالعه تأثیر آموزش معنویت مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر فشار مراقبتی مادران دارای کودکان اختلال طیف اوتیسم بود.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مدارس استثنایی مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه مورد مطالعه ۵۰ نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۵ نفر) و کنترل (۲۵ نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه در شبکه های اجتماعی آموزش معنویت دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه فشار مراقبتی نواک و گست (۱۹۸۹) بود و داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و یک متغیری (مانکوا و آنکوا) در نرم افزار SPSS-26 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد اختلاف آماری معناداری بین میانگین های فشار مراقبتی مادران در گروه های کنترل و آزمایش وجود دارد. بر این اساس آموزش معنویت مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر فشار مراقبتی مادران دارای کودکان اختلال طیف اوتیسم تاثیر دارد. اندازه اثر این آموزش 81 درصد است، که نشان دهنده تاثیرگذاری بالا و قوی آن است.نتیجه گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش دلالت های کاربردی مهمی برای متخصصان سلامت و سیاست گذاران آموزشی دارد. طراحی و اجرای برنامه های آموزش معنویت در بستر شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان یک راهکار کم هزینه، قابل دسترس و اثربخش برای حمایت از مادران کودکان مبتلا به اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد.

The Effect of Spirituality Education via Social Networks on the Caregiving Burden of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder

Introduction and Aim: Autism spectrum disorder (ASD), by causing communication and behavioral challenges, imposes a substantial caregiving burden on mothers. Spirituality education, as a supportive and effective approach, may help reduce this burden. Accordingly, the present study aimed to investigate the effect of spirituality education delivered through social networks on the caregiving burden of mothers of children with ASD.Methods: This applied study employed a quasi-experimental design with a pretest–posttest control group. The statistical population included all mothers of children with ASD enrolled in exceptional schools in Mashhad during the 2023–2024 academic year, selected through convenience sampling. The study sample consisted of 50 participants, who were randomly assigned into an experimental group (n = 25) and a control group (n = 25). The experimental group received spirituality education through social networks in eight sessions, while the control group received no intervention. Data were collected using the Novak and Guest Caregiver Burden Inventory (1989). Statistical analyses were conducted using multivariate and univariate covariance analyses (MANCOVA and ANCOVA) in SPSS-26.Findings: The results revealed a statistically significant difference between the mean scores of caregiving burden in the experimental and control groups. Spirituality education via social networks had a significant effect on reducing mothers’ caregiving burden, with an effect size of 81%, indicating a strong and substantial impact.Conclusion: Overall, the findings highlight important practical implications for health professionals and educational policymakers. Designing and implementing spirituality education programs via social networks can serve as a cost-effective, accessible, and efficient strategy to support mothers of children with ASD.

تبلیغات