تأثیر یک دوره تمرینات حرکتی منتخب بر مهارت های تنظیم رفتار در کودکان دارای محرومیت اقتصادی
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: کودکان دارای محرومیت اقتصادی، به دلیل محدودیت منابع محیطی، فقدان فرصت های آموزشی و چالش های اجتماعی-اقتصادی، در معرض خطر توسعه ناکافی کارکردهای اجرایی قرار دارند، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات حرکتی منتخب بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی بود. روش کار: جامعه آماری شامل 30 دانش آموز پسر 7 تا 9 ساله شهر کهنوج بود که به روش هدفمند و طبقه ای انتخاب شدند و به دو گروه تجربی (تمرینات حرکتی منتخب) و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته، 16 جلسه تمرینات حرکتی را تحت نظارت اجرا کرد، در حالی که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (BRIEF) فرم والدین بود. یافته ها: نتایج تحلیل های توصیفی، آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس نشان داد که تمرینات حرکتی منتخب تأثیر قابل توجهی بر مهارت های تنظیم رفتار، بازداری، انتقال توجه و کنترل هیجان کودکان گروه تجربی داشت و میانگین نمرات این متغیرها در پس آزمون بهبود معناداری را نسبت به پیش آزمون نشان داد، در حالی که گروه کنترل تغییر قابل توجهی نداشت. نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که مداخله حرکتی منتخب می تواند توانایی های شناختی سطح بالا و مهارت های اجرایی کودکان دارای محرومیت اقتصادی را تقویت کند و به بهبود خودآگاهی، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی آنان کمک نماید. این نتایج اهمیت طراحی برنامه های هدفمند حرکتی برای ارتقای کارکردهای اجرایی در کودکان محروم را برجسته می کند.The Effect of a Selected Motor Exercise Program on Behavioral Regulation Skills in Children with Economic Disadvantage
Introduction and Objective: Children from economically disadvantaged backgrounds are at heightened risk of insufficient development of executive functions due to limited environmental resources, lack of educational opportunities, and socio-economic challenges. Therefore, the present study aimed to examine the effect of a selected motor training program on the executive functions of children with economic deprivation.Methods: The statistical population included 30 male students aged 7 to 9 years from Kahnouj city, who were selected through purposive and stratified sampling. Participants were randomly assigned to two groups: experimental (selected motor training) and control. The experimental group participated in 16 supervised motor training sessions over eight weeks, while the control group received no intervention. The data collection tool was the parent form of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF).Results: Descriptive analyses, paired t-tests, and analysis of covariance indicated that the selected motor training program had a significant impact on behavioral regulation, inhibition, attentional shifting, and emotional control in the experimental group. The mean post-test scores of these variables showed significant improvement compared to pre-test scores, whereas the control group demonstrated no considerable changes.Conclusion: The findings suggest that selected motor interventions can strengthen higher-order cognitive abilities and executive functions in economically disadvantaged children, while also contributing to enhanced self-awareness, self-confidence, and sense of self-worth. These results emphasize the importance of designing targeted motor-based programs to improve executive functioning in children from deprived backgrounds.






