بررسی وضعیت دلبستگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: دلبستگی شغلی یکی از عوامل کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش است که نشان دهنده میزان علاقه و تعهد کارکنان به شغل خود می باشد. لذا هدف مطالعه بررسی وضعیت دلبستگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بود.روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 30 نفر از اعضای هیأت علمی رشته های پزشکی حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و بخش کمی شامل اعضای هیأت علمی رشته های پزشکی حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران به تعداد 1400 نفر که در بخش کمی از نظرات آنان استفاده شد. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 15 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 300 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسش نامه محقق ساخته دلبستگی شغلی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که وضعیت مؤلفه های دلبستگی شغلی شامل «توسعه حرفه ای و رضایت شغلی»، «نوآوری، تحقیق و تعامل اجتماعی»، «محیط کاری و رفاه» و اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در حد متوسط و کمی بالاتر می باشد.نتیجه گیری: به طورکلی، این نتایج نشان می دهد که دانشگاه توانسته است شرایط نسبتاً مناسبی را برای رشد حرفه ای و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی فراهم کند. بااین حال، برای ارتقای وضعیت به سطوح عالی تر، نیاز به برنامه ریزی راهبردی و تلاش بیشتر در زمینه بهبود زیرساخت ها، حمایت های پژوهشی و رفاهی و ایجاد فرصت های بیشتر برای نوآوری و تعاملات اجتماعی وجود دارد.Examining the Status of Job Engagement among Faculty Members of the Islamic Azad University of Medical Sciences
Background and Objective: Job engagement is one of the key factors in enhancing the quality of education and research, reflecting the level of employees’ interest and commitment to their profession. Therefore, the purpose of this study was to examine the status of job engagement among faculty members of the Islamic Azad University of Medical Sciences.Methods: This research was conducted using a mixed-methods approach (qualitative and quantitative). The qualitative population consisted of 30 faculty members from medical disciplines at the Islamic Azad University of Medical Sciences in Tehran, and the quantitative population included 1,400 faculty members from the same disciplines, whose perspectives were utilized in the quantitative phase. In the qualitative part, 15 participants were selected using purposive sampling and considering the principle of data saturation. In the quantitative part, based on Cochran’s formula, 300 participants were selected as the statistical sample using stratified random sampling. Data were collected through semi-structured interviews in the qualitative phase and a researcher-made job engagement questionnaire in the quantitative phase.Findings: The results indicated that the status of job engagement components, including “professional development and job satisfaction,” “innovation, research, and social interaction,” and “work environment and welfare,” as well as their subcomponents, were rated at a moderate to slightly above-average level among faculty members. Specifically, the dimension of professional development and job satisfaction included four subcomponents: : innovation and creativity, research and investigation, and participation and social interaction.Conclusion: Overall, the results suggest that the university has been relatively successful in providing suitable conditions for professional growth and job satisfaction among its faculty members. However, to elevate the status to higher levels, strategic planning and greater efforts are required in areas such as improving infrastructure, enhancing research and welfare support, and creating more opportunities for innovation and social interaction.







