خطاهای رایج در شناسایی و انتخاب مدیران در مدیریت بخش عمومی
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: انتخاب و به کارگماری مدیران در بخش دولتی، فرایندی بنیادین و اثرگذار بر کارآمدی نظام اداری و تحقق اهداف توسعه ای کشور محسوب می شود. مدیران شایسته، سکان داران تحول و پیشرفت در سازمان های دولتی هستند و در ارتقای حکمرانی و پاسخ گویی، نقش محوری ایفا می کنند. از این رو، گزینش صحیح مدیران، فراتر از یک اقدام اداری معمول، تصمیمی راهبردی با پیامدهای گسترده بر عملکرد سازمان ها و اعتماد عمومی است. انتصاب مدیران توانمند، زمینه را برای ابتکارهای تحول آفرین، بهبود مستمر فرایندها و استقرار فرهنگ تعالی در بخش دولتی فراهم می سازد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین خطاهای تکرارشونده انتصاباتی و ارائه راه کارهای عملی برای بهبود این فرایند است. روش: پژوهش حاضر با رویکردی پدیدارشناسانه و با اتکا به روش خودپدیدارشناسی، به بررسی عمیق خطاهای رایج در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران بخش دولتی می پردازد. در این راستا، تجربه های زیسته نویسندگان، به عنوان پژوهشگران نظام اداری، تحلیل و واکاوی شده است. یافته ها: یافته های این پژوهش، خطاهای شناختی و ادراکی، خطاهای سیستمی و فرایندی و خطاهای فرهنگی و ساختاری را به عنوان مهم ترین دسته های خطاهای رایج در انتصاب مدیران بخش دولتی شناسایی کرد. شناسایی این خطاها، زمینه را برای کاهش انتخاب های سلیقه ای و ذهنی، توجه بیشتر به شایستگی های واقعی و در نهایت، انتصاب مدیران کارآمدتر فراهم می سازد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، بر ضرورت بازنگری اساسی در رویکردها و فرایندهای موجود و حرکت به سوی انتخاب و انتصاب مدیران بر مبنای شایستگی، شفافیت و داده های عینی خاطر نشان می کند.Common Errors in Identifying and Selecting Managers in Public Sector Management
                            
                                 Background & Purpose: The selection and appointment of managers in the public sector is a fundamental process that affects the efficiency of the administrative system and the achievement of the country's development goals. Competent managers are the helms of change and progress in public organizations and play a pivotal role in promoting governance and accountability. Therefore, the correct selection of managers is more than a routine administrative action, but rather a strategic decision with wide-ranging consequences on the performance of organizations and public trust. The appointment of capable managers paves the way for transformative initiatives, continuous improvement of processes, and the establishment of a culture of excellence in the public sector. The main objective of this research is to identify and explain recurring appointment errors and provide practical solutions to improve this process.
 Methodology: The present research, with a phenomenological approach and relying on the autophenomenological method, conducts an in-depth study of common errors in the process of selecting and appointing public sector managers. In this regard, the lived experiences of the authors as researchers of the administrative system have been analyzed and explored.
 Findings: The findings of this study identified cognitive and perceptual errors, systemic and process errors, and cultural and structural errors as the most important categories of common errors in the appointment of public sector managers. Identifying these errors provides the basis for reducing subjective and subjective choices, paying more attention to real competencies, and ultimately, appointing more efficient managers.
 Conclusion: The results of this study highlight the need for a fundamental review of existing approaches and processes and a move toward selecting and appointing managers based on competence, transparency, and objective data.
                            
                        
                        






