چکیده

زمینه و هدف : هدف از انجام تحقیق حاضر، نگاشت مفهومی پیشایندهای رضایت مشتریان از کارافزار اقامت 24 در ایران با استفاده از روش دیمتل بوده است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی - پیمایشی است و از نظر نوع داده ها آمیخته محسوب می شود. روش شناسی : در ابتدا پیشایندهای رضایت مشتریان به روش دلفی (کیفی) انجام شده و در مرحله بعد با استفاده از تکنیک دیمتل (کمی) مدل مفهومی و روابط بین متغیرها نشان داده شده است. جامعه آماری در روش دلفی 7 نفر از خبرگان بوده اند و جهت روش دیمتل 7 نفر از خبرگان و اساتید به روش نمونه گیری هدفمند برگزیده شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه دلفی و دیمتل بوده است و روایی و پایایی ابزار نیز مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها پرسش نامه های دلفی و دیمتل جمع آوری شده تحلیل گردید. یافته ها : نتایج تکنیک دلفی نشان داد که پیشایندهای رضایت مشتریان عبارت اند از: ارزش ادراک شده، محرک های کیفیت، دسترسی، شاخص قیمت، قابلیت اطمینان، رسیدگی به شکایات، تصویر سازمان. نتیجه گیری و پیشنهادات : همچنین طبق تحلیل های دیمتل سه عامل ارزش ادراک شده و تصویر سازمان و رضایت مشتری به عنوان عوامل معلول و بقیه عامل ها به عنوان عوامل علت و تأثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان از کارافزار اقامت 24 معرفی شدند. نوآوری و اصالت : شناسایی و اولویت بندی عوامل علت و تأثیرگذار بر رضایتمندی مشتریان از کارافزار اقامت 24 با استفاده از ترکیبی از روش های کیفی (دلفی) و کمی (دیمتل) برای اولین بار صورت  گرفته است که از نقاط قوت این تحقیق می باشد.

Conceptual Mapping of the Antecedents of Customer Satisfaction in the 24th Residence Service Work: Application of DIMATEL Method

Context and Purpose : The purpose of the present research is to conceptually map the antecedents of customers' satisfaction with the EGHAMAT 24 software in Iran using the DIMATEL method. Design/methodology/approach : The present research is practical, follows a descriptive survey method, and is considered mixed in the data type. First, the antecedents of customer satisfaction were conducted using the Delphi (qualitative) method. The conceptual model and relationships between the variables were shown in the next step using the DIMATEL (quantitative) technique. The statistical population in the Delphi method included 15 experts, and for the DIMTEL method, seven experts and professors were selected through purposive sampling. The research tool was the Delphi and DIMATEL questionnaires, which have been evaluated and confirmed in terms of their validity and reliability. The collected Delphi and DIMATEL questionnaires were analyzed to analyze the data. Findings : The Delphi technique's results showed that the antecedents of customer satisfaction include perceived value, quality drivers, access, price index, reliability, complaint handling, and organization image. Conclusion : Also, according to DIMATEL’s analysis, three factors, perceived value, organization image, and customer satisfaction, were introduced as handicap factors, and the other factors were introduced as cause and influence factors on customer satisfaction from the EGHAMAT 24 software. Originality/value : This study's first-ever use of a combination of qualitative (Delphi) and quantitative (DEMATEL) methods to identify and prioritize causal and influential factors affecting customer satisfaction with the ‘Eghamat24’ platform represents one of its key strengths.

تبلیغات