آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۹

چکیده

تغییرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه در دنیای امروز، افراد و سازمان ها را به انجام مسئولیت های اجتماعی برای کار اخلاقی تر و به شیوه ای انسان دوستانه تر سوق می دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سیستم های کنترل استراتژی کسب و کار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت از طریق جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت کاشی و سرامیک ایران می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران شرکت های کاشی و سرامیک در ایران می باشد. برای این منظور از قاعده سرانگشتی 5-10برابر تعداد گویه های پژوهش نمونه آماری 200 نفر به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شد (196=7*28). ابزار این پژوهش پرسشنامه ی استاندارد بویان و همکاران (2022) بوده که پایایی آن با آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، و روایی آن با روش روایی صوری (تایید خبرگان)، روایی سازه (بارهای عاملی) تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و Smart Pls3 انجام شد. نتایج نشان داد سیستم های کنترل استراتژی کسب و کار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت از طریق جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت کاشی و سرامیک ایران تاثیر معناداری دارد. همچنین اثر کنترل های اعتقادی، مرزی، تشخیصی، تعاملی بر مسئولیت پذیری اجتماعی و جهت گیری هوشمندانه بازار در صنعت تایید شد. در نهایت اثر جهت گیری هوشمندانه بازار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها تاثیر معناداری دارد.

The impact of business strategy control systems on social responsibility through intelligent market orientation in the Iranian tile and ceramic industry

Cultural, economic, social, and technological changes in today's world lead people and organizations to carry out social responsibilities for more ethical and humanitarian practices. This research aims to investigate the impact of business strategy control systems, on the company's social responsibility through intelligent market orientation in the Iranian tile and ceramic industry. The study is applied in purpose and descriptive survey in data collection methodology. The statistical population comprises managers of tile and ceramic companies in Iran, with a sample size of 200 individuals selected using a rule of thumb, 5-10 times the number of research questions (28*7=196), non-randomly. The research instrument utilized was the standard questionnaire developed by Bhuiyan et al. (2022). The questionnaire’s reliability was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability, and its validity was confirmed by the face validity method (experts' confirmation), and construct validity (factor loadings). Data analysis was conducted using the structural equation modeling method with SPSS and Smart PLS3 software. The findings of the study revealed a significant impact of business strategy control systems on the company's social responsibility through intelligent market orientation in the Iranian tile and ceramic industry. Moreover, the study confirmed the effect of belief, boundary, diagnostic, and interactive controls on social responsibility and intelligent market orientation within the industry. Ultimately, the research highlighted the significant effect of intelligent market orientation on the social responsibility of companies operating in this sector.

تبلیغات