کلیدواژه‌ها: اعتبار استاد شایستگی مراقبت اعتماد

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲۷ - ۱۱۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه اعتبار اساتید (مککراسکی و تون، 1999) بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مشتکل از دانشجو معلمان دختر و پسر ورودی 1399، 1400 و 1401 دانشگاه فرهنگیان استان کردستان و مشتمل بر 1364 نفر بودند که از میان آن ها با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، یک نمونه 265 نفری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اعتبار اساتید بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ضریب آلفای کرونباخ و آزمون t تک نمونه ای صورت گرفت. یافته ها نشان داد که گزاره های پرسشنامه اعتبار اساتید قابل تقلیل به سه مؤلفه شایستگی، مراقبت (حسن نیت) و قابل اعتماد بودن هستند. پایایی کل پرسشنامه برابر با 93/0 بود و پایایی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 87/0 تا 88/0 قرار داشت. در مجموع نتایج حاکی از تأیید روایی سازه و همسانی درونی پرسشنامه اعتبار اساتید در نمونه ایرانی مورد مطالعه بود. با عنایت به کمبود ابزار سنجش اختصاصی ادراک فراگیران از اعتبار اساتید و معلمان در ایران، پرسشنامه حاضر می تواند زمینه مناسبی را جهت سنجش این سازه در میان جامعه دانشجویان و دانش آموزان ایرانی فراهم سازد.

Validity and Reliability of the Teacher Credibility Scale

The objective of the present study was to examine the Validity and reliability of McCroskey and Teven's (1999) Teacher Credibility Scale. The present study was descriptive survey research, which was employed on a population of male and female student-teachers in batches of 2020, 2021, and 2022 of Farhangian University in the Kurdistan Province with 1,364 participants in total. Through systematic random sampling, a sample size of 265 participants was selected. Data were collected with the use of the Teacher Credibility Scale. Analysis of data involved first- and second-order confirmatory factor analysis (CFA), Cronbach's alpha coefficient, and one-sample t-tests. Findings indicated that the scale items may be reduced to three latent factors: competence, goodwill (caring), and trustworthiness. The total scale's reliability coefficient was 0.93, and subscale reliability was 0.87 to 0.88. Overall, the outcomes confirmed the internal consistency and the construct validity of the Teacher Credibility Scale for use with the sample of Iranian students without deleting items. Since ther are no proper instruments to test learners' perceptions of teacher credibility in Iran, this scale fills the gap effectively as a reasonable measure for evaluation of this construct among Iranian school students and teacher-students, respectively.

تبلیغات