لحن غیرعادی مدیران و تعهدات حسابرسی: با تاکید بر اظهار نظر حسابرسی و اندازه حسابرس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر لحن غیرعادی مدیران بر حق الزحمه و تاخیر حسابرسی، با توجه به اظهارنظر تعدیل شده حسابرسی و بزرگی موسسه حسابرسی می باشد. اطلاعات 154 شرکت طی سال های 1393 تا 1402 به روش رگرسیون با در نظر گرفتن اثرات ثابت سال و صنعت و با استفاده از نرم افزار آماری ایویوز، مورد ارزیابی قرار گرفت لحن غیرعادی بر حق الزحمه و تاخیر حسابرسی تاثیر مثبتی دارد. همچنین اظهارنظر حسابرسی دوره قبل، تاثیر لحن غیرعادی بر حق الزحمه حسابرسی را تقویت می کند؛ ولی بر رابطه لحن غیرعادی و تاخیر حسابرسی تاثیر معنی داری ندارد. بزرگی موسسه حسابرسی نیز بر رابطه لحن غیرعادی و حق الزحمه حسابرسی تاثیر معنی داری ندارد ولی تاثیر لحن غیرعادی بر تاخیر حسابرسی را تقویت می کند. لحن غیرعادی مدیران، احتمال اظهارنظر تعدیل شده حسابرسی را افزایش می دهد، لذا ادراک حسابرسان از ریسک عملیات شرکت صاحبکار و در نتیجه هزینه های حسابرسی و تاخیر حسابرسی افزایش می یابد. همچنین شرکتهای حسابرسی بزرگ تر، شهرت بیشتری دارند و تلاش بیشتری را برای اطمینان از کیفیت حسابرسی صرف می کنند. لذا اظهارنظر تعدیل شده دوره قبل و اندازه موسسه حسابرسی می تواند رابطه لحن غیرعادی با حق الزحمه و تاخیر حسابرسی را تعدیل کنند. مطالعه حاضر نشان می دهد که سیگنال های غیرکمی نظیر لحن مغرضانه نیز می توانند هزینه های حسابرسی و زمان انجام آن را افزایش دهند. یافته از تئوری هزینه قرارداد و ریسک حسابرسی پشتیبانی می کند. همچنین ادبیات مرتبط با کیفیت گزارش گری مالی و واکنش حسابرسان را توسعه می دهد و نشان می دهد که حسابرسان چگونه از ابزارهای خود (مانند اظهارنظر) برای مدیریت ریسک های ناشی از رفتار مدیریت استفاده می کنند و به درک تفاوت کیفیت حسابرسی بین مؤسسات بزرگ و کوچک کمک می کند. نتایج پژوهش به حسابرسان در طراحی رویه های ارزیابی ریسک با توجه به لحن مدیریت؛ به مدیران در خصوص هشدار درباره پیامدهای منفی گزارش دهی مغرضانه و به نهادهای نظارتی در خصوص لزوم توجه به ابعاد کیفی گزارش ها در تنظیم مقررات کمک می کند و در نهایت برای مطالعات آتی چارچوبی جهت بررسی تأثیر متغیرهای کیفی، نظیر لحن بر تصمیمات حسابرسی ارائه می دهد و معیارهای جدید برای سنجش ریسک گزارش گری مالی پیشنهاد می کند.Unusual tone of managers and audit engagement: Emphasis on audit opinion and auditor size
The objective of the present study is to examine the impact of abnormal managerial tone on audit fees and audit delay, considering modified audit opinions and the size of the audit firm. Data from 154 companies over the years 2014 to 2023 were evaluated using regression analysis, considering fixed effects for year and industry. The findings indicate that abnormal tone has a positive impact on audit fees and audit delay. Additionally, the prior year's audit opinion strengthens the effect of abnormal tone on audit fees but does not significantly influence the relationship between abnormal tone and audit delay. The size of the audit firm does not significantly affect the relationship between abnormal tone and audit fees but does strengthen the impact of abnormal tone on audit delay. Abnormal managerial tone increases the likelihood of modified audit opinions, thereby influencing auditors' perception of the client company's operational risk, and audit costs increase with higher risk. Consequently, audit fees and delays increase. Additionally, larger audit firms, with their enhanced reputation, exert greater effort to ensure audit quality. Therefore, prior modified audit opinions and the size of the audit firm can moderate the relationship between abnormal tone and audit fees and delays. The present study demonstrates that non-quantitative signals such as biased tone can also increase audit costs and audit completion time. The findings support contract cost theory and audit risk theory. Furthermore, it expands the literature on financial reporting quality and auditors' responses, showing how auditors utilize their tools (e.g., audit opinions) to manage risks arising from managerial behavior. It also contributes to understanding the differences in audit quality between large and small audit firms.The research findings assist auditors in designing risk assessment procedures that account for managerial tone, warn managers about the negative consequences of biased reporting, and guide regulators in incorporating qualitative aspects of reporting into regulatory frameworks. Finally, the study provides a framework for future research to examine the impact of qualitative variables, such as tone, on audit decisions and proposes new metrics for assessing financial reporting risk.







