نقش فناوری بلاک چین در شفاف سازی زنجیره تأمین و افزایش اعتماد مشتریان
آرشیو
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوری بلاک چین در شفاف سازی زنجیره تأمین و افزایش اعتماد مشتریان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به صورت توصیفی-تحلیلی و از نوع پیمایشی اجرا شده است. روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه ساختاریافته و بر اساس مقیاس لیکرت 5 درجه ای صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان زنجیره تأمین و فناوری اطلاعات در شرکت هایی است که فناوری بلاک چین را در فرآیندهای خود به کار گرفته اند. حجم نمونه در حدود 100 تا 150 نفر بوده و داده ها به صورت کمی جمع آوری و تحلیل شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از فناوری بلاک چین در زنجیره تأمین موجب افزایش شفافیت فرآیندهای تأمین و توزیع کالا، افزایش اعتماد مشتریان، بهبود کارایی، کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش رضایت مشتریان می شود. این یافته ها تایید کننده فرضیه های تحقیق هستند که در آن ها شفافیت، اعتماد مشتری، تجربه مشتری و رضایت مشتری به عنوان متغیرهای اصلی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق می تواند برای شرکت ها و سازمان هایی که قصد دارند از فناوری بلاک چین در زنجیره تأمین خود استفاده کنند، مفید واقع شود.The role of blockchain technology in transparency of the supply chain and increasing customer trust
                            
                                This research aims to investigate the role of blockchain technology in making the supply chain more transparent and increasing customer trust. The present research is of an applied type and is conducted in a descriptive-analytical and survey-type manner. The data collection method is through a structured questionnaire based on a 5-point Likert scale. The statistical population of this research includes supply chain and information technology managers and experts in companies that have implemented blockchain technology in their processes. The sample size is about 100 to 150 people and the data has been collected and analyzed quantitatively. The results of the research show that the use of blockchain technology in the supply chain increases the transparency of the supply and distribution processes of goods, increases customer trust, improves efficiency, reduces costs and ultimately increases customer satisfaction. These findings confirm the research hypotheses in which transparency, customer trust, customer experience and customer satisfaction have been examined as the main variables. The results of this research can be useful for companies and organizations that plan to use blockchain technology in their supply chain.
                            
                        
                        






