ارائه الگوی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت با رویکرد رفتاری
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۲۶۱ - ۲۷۹
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
این پژوهش به تحلیل رفتارهای سازمانی در چارچوب مسئولیت پذیری اجتماعی با رویکرد رفتاری می پردازد و سعی دارد تا با استفاده از روش تحلیل تم، مؤلفه ها و مضامین کلیدی را در ارتباط با مسئولیت پذیری اجتماعی شناسایی کند. برای این منظور، داده های کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران مالی، تحلیلگران و خبرگان حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی جمع آوری شد. نتایج تحلیل داده ها به شناسایی ۱۱ مؤلفه اصلی منتهی شد که در قالب ۵ دسته مضمون سازمان دهنده طبقه بندی شدند. این مؤلفه ها شامل ابعاد مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی نظیر شفافیت ارتباطات، تعامل با ذی نفعان، صداقت در انتقال پیام، و تأثیرگذاری بر جوامع محلی و زیست محیطی بودند. در این تحقیق، همچنین به شناسایی ۹ زیرمؤلفه پرداخته شد که جنبه های جزئی تر از این مؤلفه ها را به طور دقیق تری تبیین می کنند.فرآیند تحلیل تم به محقق این امکان را داد تا از طریق کدگذاری و دسته بندی داده ها، روابط پیچیده و پنهان میان رفتارهای سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی را آشکار سازد. در نهایت، پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفه های شفافیت، تعامل مؤثر و صداقت از عوامل کلیدی برای تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی با رویکرد رفتاری در سازمان ها هستند. همچنین، یافته ها نشان می دهند که سازمان ها باید ارتباطات خود را با ذی نفعان به طور مستمر و صادقانه برقرار کنند تا بتوانند تأثیرات مثبت و پایداری در جامعه و محیط زیست ایجاد کنند.این تحقیق می تواند به مدیران و سیاست گذاران در زمینه مسئولیت اجتماعی کمک کند تا رویکردهای مؤثری را در جهت بهبود عملکرد سازمانی و اجتماعی اتخاذ کنند و به تحقق اهداف توسعه پایدار نزدیک تر شوند.Presenting a model of corporate social responsibility with a behavioral approach
This study analyzes organizational behaviors within the framework of social responsibility with a behavioral approach and attempts to identify key components and themes related to social responsibility using thematic analysis. For this purpose, qualitative data were collected through semi-structured interviews with financial managers, analysts, and experts in the field of social responsibility. The results of data analysis led to the identification of 11 main components that were classified into 5 organizing themes. These components included different dimensions of social responsibility such as communication transparency, stakeholder engagement, honesty in message transmission, and impact on local communities and the environment. In this study, 9 subcomponents were also identified that explain more detailed aspects of these components in more detail. The thematic analysis process allowed the researcher to reveal the complex and hidden relationships between organizational behaviors and social responsibility through coding and categorizing the data. Finally, the present study showed that the components of transparency, effective interaction, and honesty are key factors for realizing social responsibility with a behavioral approach in organizations. Also, the findings show that organizations should establish their communications with stakeholders continuously and honestly in order to create positive and sustainable impacts on society and the environment. This research can help managers and policymakers in the field of social responsibility to adopt effective approaches to improve organizational and social performance and get closer to achieving sustainable development goals.







