آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۷

چکیده

هدف: در این پژوهش به تأثیر شبکه های اجتماعی بر نحوه گذراندن اوقات فراغت با تأکید بر سلامت معنوی و اخلاق دیجیتال دانش آموزان منطقه 4 شهر تهران پرداخته شده است.روش شناسی پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق 6483 نفر با دامنه سنی 18-15سال و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 362 نفر انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت خوشه ای و تصادفی ساده انجام گرفته و از سه پرسشنامه تأثیر شبکه های اجتماعی، پرسشنامه اوقات فراغت و پرسشنامه سلامت معنوی استفاده گردیده است. داده های به دست آمده با روش آمار توصیفی و ضریب همبستگی با استفاده از نرم افزار (22- spss) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که بین تأثیر شبکه های اجتماعی با مؤلفه (فعالیت های فرهنگی، اجتماعی) اوقات فراغت رابطه معنادار و منفی وجود دارد؛ به این معنی که هرچه دانش آموزان بیشتر به فعالیت های فراغتی (فرهنگی، اجتماعی) بپردازند، کمتر به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی گرایش پیدا می کنند. همچنین بین اوقات فراغت و مؤلفه های اوقات فراغت شامل مطالعه و کتابخوانی، هنر، و فرهنگی، اجتماعی با سلامت معنوی و اخلاقی آن رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: هرچه دانش آموزان بیشتر به فعالیت های فراغتی مذکور بپردازند، از سلامت معنوی بالاتری برخوردار می گردند. درنتیجه متغیر اوقات فراغت و مؤلفه های اوقات فراغت، در حد متوسط توان تبیین و پیش بینی متغیر سلامت معنوی را دارند.

Impact of Social Networks on Leisure Activities and the Harms of Cyberspace with Emphasis on Spiritual Health and Digital Ethics among Students

Objective: This study examines the impact of social networks on how students spend their leisure time, with a particular focus on spiritual health and digital ethics among students in District 4 of Tehran.Methodology: The research method is descriptive-analytical. The statistical population consists of 6,483 students aged 15–18, with a sample size of 362 selected using the Morgan table. Cluster and simple random sampling methods were employed. Three questionnaires were used: the Social Networks Impact Questionnaire, the Leisure Time Questionnaire, and the Spiritual Health Questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive statistics and correlation coefficients via SPSS version 22. The practical interpretation is as follows:Findings: The findings indicate a significant negative relationship between the impact of social networks and the cultural and social components of leisure activities. In other words, the more students engage in leisure activities (cultural and social), the less inclined they are to use social networks and cyberspace. Furthermore, there is a significant positive relationship between leisure time and its components (reading and studying, art, cultural and social activities) and students’ spiritual and ethical health.Discussion and Conclusion: The more students participate in the aforementioned leisure activities, the higher their level of spiritual health. Consequently, leisure time and its components have a moderate ability to explain and predict the variable of spiritual health.

تبلیغات