ظرفیت روایت های منتخب تذکره الاولیاء برای نگارش فیلمنامه انیمیشن
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، تبیین ظرفیت های نمایشی برخی از روایت های تذکره الاولیاء برای نگارش فیلمنامه انیمیشن است و بر همین اساس به دنبال کشف عناصر درام موجود در این اثر و کاربردی کردن آن ها برای استفاده در انیمیشن می باشد.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از روش تحلیل روایت بهره برده است، به این صورت که اذکار «معروف کرخی»، «حسن بصری»، «جنید بغدادی»، «رابعه»، «ابوسعید ابوالخیر» و «مالک دینار» به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شده و سپس عناصر درام موجود در هر ذکر (روایت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. درنهایت نیز مثال یا ایده ای برای به تصویر درآمدن در قالب انیمیشن متناسب با محتوای هر ذکر، به منظور کاربست آن در نگارش فیلمنامه انیمیشن پیشنهاد شده است.یافته ها: بیشتر عناصر درام ازجمله آغاز، میانه و پایان، ستیز، آشفتگی، پیچیدگی، بحران، کشش و غیره در روایت های منتخب تذکره الاولیاء به صورت بالقوه حضور دارد. منظور از بالقوه این است که آنچه به عنوان عناصر درام از دل متن اصلی هر روایت استخراج شده است، الزاماً تمامی ویژگی های نظری عناصر درام را دربرنمی گیرد. برخی از عناصر مانند تفکیک احباب و اجتماع ضدین در هیچ یک از روایت ها کشف نشدند و عنصر کنایه نیز در نیمی از روایت ها حضور داشته و در نیمی دیگر یافت نشد. عناصر هماهنگی و منولوگ نیز در دو مورد از روایت ها دیده نشدند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به عناصر درام کشف شده از روایت های منتخب تذکره الاولیاء و همچنین تناسب محتوای این روایت ها با ویژگی های قالب انیمیشن، این روایت ها ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک اثر نمایشی به ویژه انیمیشن را دارا هستند.The Potential of Selected Narratives from Tazkirat al-Awliya for Animated Screenplay Writing
Objective: The aim of this study is to elucidate the dramatic potential of selected narratives from Tazkirat al-Awliya for the purpose of writing animated screenplays. Accordingly, the research seeks to identify the inherent dramatic elements within this work and to propose practical ways to adapt them for animation.Methodology: This research employs narrative analysis. Specifically, the accounts of "Ma'ruf Karkhi," "Hasan Basri," "Junayd Baghdadi," "Rabi'a," "Abu Sa'id Abu'l-Khayr," and "Malik Dinar" were purposefully selected as case studies. The dramatic elements present in each narrative were then examined and analyzed. Finally, for each account, an example or idea for visualization in the form of animation—aligned with the content of the narrative—was suggested for use in animated screenplay writing.Findings: Most dramatic elements—including beginning, middle, and end, conflict, turmoil, complexity, crisis, tension, and others—are potentially present in the selected narratives of Tazkirat al-Awliya. "Potentially" here means that the elements extracted from the original text of each narrative do not necessarily encompass all the theoretical features of dramatic elements. Certain elements, such as the separation of loved ones and the union of opposites, were not found in any of the narratives, while irony appeared in half of the narratives and was absent in the other half. Elements like harmony and monologue were also absent in two of the narratives.Discussion and Conclusion: Based on the dramatic elements identified in the selected narratives of Tazkirat al-Awliya, as well as the compatibility of their content with the characteristics of animation, these narratives possess the necessary potential to be adapted into dramatic works, particularly animated productions.







