آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۳۹

چکیده

ما برای ارائه محتوای فرهنگی، ادبی، اجتماعی و اقتصادی در عصر حاضر به مخاطبان و اقناع آنان در راستای اهداف خود، به شکل های نوینی نیاز داریم. داستان سرایی فرارسانه ای یکی از شکل های شاخص، استاندارد و جهانی است که جای آن در فضای علمی، دانشگاهی و تولیدات رسانه ای ایران خالی است. این شکل به دلیل برخورداری از تمام شکل های رسانه ای در بطن خود، به مدیران رسانه این توانایی را می دهد تا بتوانند محتوای موردنظر را بدون محدودشدن در بستر رسانه ای خاص، روایت کنند. این مقاله با هدف بررسی توسعه داستان سرایی فرارسانه ای و کارایی آن در رسانه های ایران نوشته شده است. با بررسی نظری انواع هم گرایی و داستان سرایی فرارسانه ای، به دنبال واکاوی این شکل در تولیدات رسانه ای ایران، توسعه و به کارگیری آن هستیم. نوع تحقیق، اکتشافی توصیفی با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمونی است و گردآوری داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با صاحب نظران حوزه رسانه های نوین انجام گرفته و یافته های آن در هشت مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی دسته بندی شده است. انحصارگرایی، ضعف در تولید محتوا باتوجه به ذائقه مخاطب، نامناسب و ناکارآمدبودن زیرساخت ها و محدودیت های قانونی، تعدد نهادهای تنظیم گر، فقدان فرهنگ مشارکتی، نبود قوانین مالکیت فکری و حق نشر و کم توجهی به بخش خصوصی از موانع توسعه و به کارگیری داستان سرایی فرارسانه ای در تولیدات رسانه ای ایران است. پیشنهادهای راهبردی لازم برای سیاست گذاری رسانه ها جهت توسعه شکل فرارسانه ای، بر اساس یافته های تحقیق آورده شده است. 

Development and Effectiveness of Multimedia Storytelling and its Usefulness in the Iranian Media Space

We need new forms to present cultural, literary, social and economic content to the audience in the present era and to convince them in line with our goals. Multimedia storytelling is one of the prominent, standard and global forms whose place is empty in the scientific, academic and media production space of Iran. Due to the fact that this form has all media forms within itself, it gives media managers the power to narrate the desired content without being limited to a specific media context. This article was written with the aim of examining the development of multimedia storytelling and its effectiveness in the Iranian media. By theoretically examining the types of convergence and multimedia storytelling, we seek to analyze this form in Iranian media productions, as well as its development and application. The type of research is exploratory-descriptive with a qualitative approach and thematic analysis method. Research data was collected using semi-structured in-depth interviews with experts in the field of new media, and its findings were categorized into eight main themes and seven sub-themes. Monopoly, weakness in content production according to the audience's taste, inappropriate and inefficient infrastructure and the existence of legal restrictions, multiple regulatory institutions, lack of participatory culture, lack of intellectual property and copyright laws, and lack of attention to the private sector are among the obstacles to the development and application of multimedia storytelling in Iranian media productions. Strategic suggestions for media policymaking for the development of the transmedia form are presented based on the research findings.  

تبلیغات