چکیده

زمینه: آموزش به شیوه الکترونیکی در چند دهه اخیر سیستم آموزشی را با انقلابی عظیم مواجه کرده است. یکی از مهم ترین شاخصه های کیفیت آموزش به شیوه الکترونیکی، رضایتمندی است که در موفقیت دوره ها نقش حائز اهمیتی ایفا می نماید. تدریس به عنوان مهم ترین فعالیت آموزشی، نقش کلیدی در عملکرد مؤثر نظام های آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری و در نهایت رضایتمندی دانشجویان دارد. تدریس اثربخش اساتید و رویکرد عمیق دانشجویان به یادگیری، می تواند از زمینه های تعیین کننده کیفیت یادگیری و رضایتمندی باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی رضایت مندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی و متعاقباً ارائه یک الگو انجام شده است. روش: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی انجام گرفته است. در بخش تحلیل کیفی از رویکرد فراترکیب کیفی به منظور اعمال بازنگری های عمیق و دقیق در حیطه مورد بررسی استفاده شده است. بدین صورت که بر مبنای جستجوهای نظام مند صورت گرفته ۳۲۶۶ مقاله شناسایی شد که پس از ارزیابی های نهایی این تعداد به ۳۲ مقاله تقلیل یافت. در نهایت پژوهش های منتخب با استفاده از کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به کمک روش کمی آنتروپی شانون میزان اهمیت و اولویت هر یک از کدهای شناسایی شده مشخص گردید. یافته ها: براساس یافته های پژوهش، کد های تعامل دانشجو- دانشجو، تعامل دانشجو- استاد، امکانات ارتباطی پیشرفته در بسترهای آموزشی، مدیریت زمان و توجه به تنوع روش ها و فعالیت های یادگیری بیشترین ضریب اهمیت را در رضایتمندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی داشتند. نتیجه گیری: در این پژوهش، الگوی عوامل کلیدی رضایت مندی دانشجویان از آموزش به شیوه الکترونیکی در قالب هشت دسته شامل عوامل مرتبط با ارتباطات، عوامل مرتبط با محتوا، عوامل فنی، عوامل انسانی، عوامل سازمانی، عوامل حمایتی، عوامل مرتبط با فنون تعلیم و پیامد ها ارائه گردید که می تواند راهگشای طراحان و سیاست گذاران آموزش عالی در راستای بهبود اجرای دوره های آموزش به شیوه الکترونیکی باشد.

Key Factors in Student Satisfaction with E-Learning: A Meta-Synthesis Approach

Background: In recent decades, e-learning has brought about a major revolution in the educational system. One of the most important indicators of e-learning quality is student satisfaction, which plays a significant role in the success of educational programs. Teaching, as the core educational activity, holds a key role in the effective functioning of educational systems and in enhancing the quality of learning and ultimately, student satisfaction. Effective teaching by instructors and students' deep approach to learning can be among the determining factors of learning quality and satisfaction. Aim: The present study was conducted with the aim of identifying the key factors influencing student satisfaction with E-learning and subsequently proposing a model. Method: The data analysis for this research was conducted utilizing an exploratory mixed-methods approach. In the qualitative analysis phase, a qualitative meta-synthesis method was employed to conduct thorough and detailed revisions within the area of study. Through systematic and organized searches, a total of 3,266 articles were identified, which were subsequently narrowed down to 32 articles following comprehensive evaluations. The selected studies were then analyzed through coding, and the significance and priority of each identified code were assessed using the Shannon entropy quantitative method. Results: The research findings indicate that the factors of student-student interaction, student-teacher interaction, advanced communication facilities within educational platforms, effective time management, and attention to the diversity of learning methods and activities were identified as having the highest significance in relation to student satisfaction with electronic learning. Conclusions : This research presents a model delineating the key factors influencing student satisfaction with electronic education, categorized into eight distinct areas: communication, content, technical aspects, human factors, organizational factors, supportive factors, teaching techniques, and outcomes. This model is intended to serve as a valuable resource for designers and policymakers in higher education, facilitating the enhancement of electronic education course implementation.

تبلیغات