بررسی مسائل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارایه راهکارهایی برای بهبود کیفیت فرایند آموزش: رویکرد پدیدارشناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی مسائل و چالش های اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس روستایی استان هرمزگان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت این فرایند می باشد. بدین منظور، از از چارچوب سیاست گذاری برنامه آموزش زبان خارجی کاپلان و بالداف (1997، 2003) استفاده شدکه شامل هفت سیاست دسترسی، نیروی انسانی، برنامه درسی، منابع و مواد آموزشی، روش های تدریس، جامعه، بودجه و ارزشیابی است. برای انجام مطالعه از رویکرد پدیدارشناختی، که به بررسی تجربه زیسته شرکت کنندگان برای تعیین و تبیین مضامین می پردازد، استفاده شد. شرکت کنندگان تحقیق 8 معلم زبان با سابقه تدریس در مناطق روستایی و دو متخصص آموزش زبان انگلیسی دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه پاسخ باز و مصاحبه نیمه-ساختاریافته بدست آمد و با استفاده از مراحل چرخه پدیدارشناسی هرمنیوتیک و روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اجرای برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در مدارس دولتی به طورکلی و مدارس روستایی به طورخاص با چالش های اساسی ای همچون ماهیت بالادستی برنامه درسی آموزش زبان در کشور و درنتیجه شکاف بین سیاست گذاران و ذینفعان آموزش زبان، عدم توجه به نظرات و بازخوردهای معلمان درباب برنامه درسی، عدم اختصاص امکانات و زمان کافی برای اجرای برنامه درسی آموزش زبان، عدم توجه به آموزش مستمر معلمان، استفاده از روش ها و الگوهای تدریس نامناسب، یکنواختی و معلم-محور بودن کلاس های درس، نارضایتی جامعه بخاطر ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس دولتی و فقدان ارزیابی نظام مند و مستمر از برنامه درسی اجرا شده برای اطمینان از کیفیت فرایند و خروجی آموزش زبان در کشور روبروست.Investigating the Issues and Challenges of Implementing the English Language Teaching Curriculum in Rural Schools of Hormozgan Province and Providing Solutions to Improve the Quality of the Educational Process: A Phenomenological Approach
The purpose of the present study was to investigate the issues and challenges of implementing English language teaching curriculum in the rural schools of Hormozgan province and to provide solutions to improve the quality of this process. For this purpose, Kaplan and Baldauf's (1997, 2003) foreign language education policy framework, which includes seven policies: access, human resources, curriculum, materials and methods, society, budget and evaluation, was used. To conduct the study, the phenomenological approach, which examines the lived experience of the participants to determine and explain the themes, had been applied. The participants were eight language teachers with teaching experience in rural areas and two ELT university instructors who were purposefully selected because of their experience in conducting research studies on curriculum planning. Data were obtained through open-ended questionnaires and semi-structured interviews and were analyzed using the stages of hermeneutic phenomenology cycle and content analysis technique. The findings of the research showed that the implementation of the ELT curriculum in public schools, in general, and rural schools, in particular, has faced critical challenges which have rendered the program somewhat fruitless ; therefore, some practical solutions were suggested to improve the quality of ELT teaching and learning process in these areas.







