کارایی کیفیت دانش محتوای تربیتی فناورانه (TPACK) معلمان در استفاده از یادگیری اکتشافی هدایت شده در آموزش ابتدایی
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف از انجام این پژوهش کارایی کیفیت دانش محتوای تربیتی فناورانه معلمان در استفاده از یادگیری اکتشافی هدایت شده در آموزش ابتدایی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس بوده است. روش ها : این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری، شامل 10 نفر از معلمان ابتدایی پایه چهارم و همچنین 72 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی در حجم نمونه قرار گرفتند. برای انجام این تحقیق ابتدا از پرسشنامه تلفیق فناوری (اشمیت و همکاران،2009) که هفت بعد دانش فناوری، دانش پداگوژی، دانش محتوایی، دانش محتوایی فناوری؛ دانش محتوایی پداگوژی، پداگوژیکی فناوری دانش محتوایی/تربیتی و فناوری به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پرسشنامه سبک تلفیقی فناوری توسط معلمان تکمیل و طرح درس محقق ساخته ریاضی پایه جهارم در مدت زمان 50 دقیقه تدوین شد و سپس به مدت پنج هفته و هر هفته دو جلسه آموزش یادگیری اکتشافی هدایت شده در کلاس اجرا گردید. برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ (با استفاده از نرم افزار SPSS) استفاده گردید که پایایی پرسشنامه 0/89به دست آمد. فرض ضریب همبستگی پیرسون – رگرسیون چند متغیری با حداکثر سطح معناداری 0/05 و با نرم افزار SPSS انجام شده است. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که رابطه تمام مولفه های دانش محتوای تربیتی فناورانه با آموزش یادگیری اکتشافی هدایت شده دانش آموزان معنی دار است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که کارایی کیفیت دانش محتوای تربیتی فناورنه معلمان تأثیر مستقیمی بر موفقیت یادگیری اکتشافی هدایت شده در دوره ابتدایی دارد..متن
Effective Quality of Teachers Technological Pedagogical Content Knowledge(TPACK) in Implementing Guided Discovery Learning in Elementary Education
Background and Objectives: The aim of this research was to evaluate the quality of teachers' technological pedagogical content knowledge in using guided discovery learning in elementary education in the primary schools of Bandar Abbas. Methods: This research is descriptive-correlational, and the statistical population includes ۱۰ fourth-grade elementary teachers and ۷۲ fourth-grade female students, who were selected through multi-stage random sampling. To conduct this study, a questionnaire on technology integration (Schmidt et al., ۲۰۰۹) was utilized, which encompasses seven dimensions: technological knowledge, pedagogical knowledge, content knowledge, technological content knowledge, pedagogical content knowledge, pedagogical technological content knowledge, and educational technology. The technology integration questionnaire was completed by the teachers, and a researcher-designed lesson plan for fourth-grade mathematics was developed, which took ۵۰ minutes. Subsequently, guided discovery learning was implemented in the classroom for five weeks, with two sessions each week. The reliability was assessed using Cronbach's alpha method (with SPSS software), resulting in a reliability coefficient of ۰.۸۹. Pearson correlation coefficient and multiple regression analyses were performed with a maximum significance level of ۰.۰۵ using SPSS software. Findings: The results of this research showed that the relationship between all components of technological pedagogical content knowledge and guided discovery learning for students is significant. Conclusion: The results of this study indicate that the quality of teachers' technological pedagogical content knowledge has a direct impact on the success of guided discovery learning in elementary education.







