نقش واقعیت گسترده (مجازی، افزوده و ترکیبی) در برنامه درسی دانش آموزان با اختلال ریاضی، نارساخوانی و نارسانویسی: مرور نظام مند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مطالعه به نارساخوانی، نارساحساب و نارسانویسی در افراد با نیازهای ویژه می پردازد که مانع از پردازش عددی، تشخیص کلمات و نوشتار شده که منجر به افت تحصیلی آنها می شود. ادغام واقعیت گسترده در برنامه درسی به رفع این اختلالات کمک می کند. در این پژوهش با مرورنظامند (پریزما)، 1130 مقاله مرتبط برای مرور اولیه انتخاب، سپس 59 مورد، متن کامل و نهایتا 14 مقاله از آنها تحلیل نهایی شد. پرسش های کلیدی شامل استفاده از ادغام برنامه درسی با واقعیت گسترده برای نارساخوانی، نارسانویسی، نارسایی محاسباتی در نقش تشخیصی و مداخله ای بود. نتایج بیانگر ادغام زیاد واقعیت مجازی در نارساخوانی بود. همچنین آن در نارساحسابی و نارسانگاری نیز بیشتر مورد تأکید بود. علاوه بر این، مشخص شد، نقش انواع واقعیت گسترده در مداخله برای این اختلال ها به نسبت تشخیص، پررنگ تر است. بنابراین تلفیق واقعیت گسترده در برنامه درسی دانش آموزان نارساخوان، نارسانگار و نارساحساب، بویژه از لحاظ واقعیت افزوده می تواند نقش کلیدی ایفاء کند.The Role of Extended Reality (Virtual, Augmented, And Mixed) In the Curriculum of Students with Dyscalculia, Dyslexia, And Dysgraphia: A Systematic Review
Learning disorders such as dyslexia, dyscalculia, and dysgraphia significantly impair essential academic abilities, including numerical processing, word recognition, and writing, thereby hindering the educational progress of individuals with special needs. Recognizing the inadequacy of current educational support for these students, this study investigated the integration of augmented reality (AR) within curricula as a potential solution. Employing a systematic review methodology (PRISMA), the research initially screened 1130 articles, and a full-text review of 59 was conducted, and 14 analyzed articles that met rigorous inclusion criteria. The key research questions centered on AR curriculum integration's diagnostic and interventional roles for dyslexia, dyscalculia, and dysgraphia. The findings revealed a notable concentration of AR research in dyslexia, with increasing attention towards dyscalculia and dysgraphia. Furthermore, AR applications appear more prominent in intervention strategies than diagnostic procedures. Consequently, incorporating AR into the educational framework for students with these learning disorders presents a promising avenue for enhancing learning outcomes, capitalizing on AR's inherent multisensory, interactive, and immersive characteristics.







