آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی منابع فرایند توسعه و شکل گیری دانش فناورانه معلمان دوره ابتدایی با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی و با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور صورت گرفت. روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در پژوهش حاضر سعی شد به منظور ارزیابی قابلیت اعتماد پژوهش از شاخص های نظیر باورپذیری، قابلیت اطمینان، تأییدپذیری و انتقال پذیری استفاده شود. یافته های پژوهش شامل 5 مقوله اصلی و 18 مقوله فرعی است. مقوله های اصلی پژوهش شامل « دانش از خود»، « دانش از فراگیران»، « دانش از جامعه علمی»، « دانش از خانواده و اقوام» و « دانش از سازمان» است. ناظر بر یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که معلمان دوره ابتدایی از علاوه بر فرصت های سازمانی که توسط نهاد متولی در اختیار آنان قرار می گیرد، به منظور توسعه دانش فناورانه خود از ظرفیت های مختلفی چون خانواده و اقوام، یادگیری، تجارب و منابع تحصیل دوره دانشگاه نیز مورد استفاده می کنند.

The Sources of Technological Knowledge Development for Elementary School Teachers

The present study aimed to investigate the sources of the technological knowledge development process of elementary school teachers with a qualitative approach using a criterion-based purposive sampling method. The data collection method was semi-structured interviews and the indicators such as credibility, reliability, confirmability, and transferability were used to evaluate the reliability of the research. The research findings included 5 main categories and 18 subcategories. The main categories of the research included "knowledge from oneself", "knowledge from learners", "knowledge from the scientific community", "knowledge from family and relatives", and "knowledge from the organization". Based on the research findings, it could be concluded that elementary school teachers, in addition to the organizational opportunities that are provided to them formally and informally in the educational institution, also use various capacities such as family and relatives, learning, experiences, and university education resources in order to develop their technological knowledge.

تبلیغات