اعتباریابی مقیاس ارزیابی فرآیند خلاق (CPAS) و رابطه آن با پنج عامل شخصیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس ارزیابی فرآیند خلاق و بررسی رابطه آن با ویژگی های شخصیتی بود. روش: جامعه آماری دانشجویان دانشگاه های شهر تبریز بود. حجم نمونه براساس نظر کلاین (۲۰۱۱)، تعداد ۵۴۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. ابزار های گرد آوری داده ها شامل مقیاس ارزیابی فرآیند خلاق (CPAS؛ ایوان گورلیچ، ۲۰۲۳)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI؛ کلدبرگ، ۱۹۹۹) و مقیاس خودکارآمدی خلاق (CSES؛ لی، ۲۰۰۸) بود. داده ها با نرافزار های آماری SPSS۲۶ و AMOSE۲۶ و روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل ساختاری مقیاس ارزیابی فرآیند خلاق را تأیید کرد. روایی همزمان این مقیاس با مقیاس خودکارآمدی خلاق تأیید گردید (۸۳/۰=R). پایایی مقیاس با روش آلفای کرونباخ (۹۰/۰) و روش بازآزمایی (۹۱/۰=R) بود. بیشترین رابطه مثبت بین تجربه گرایی با تولید ایده، وظیفه شناسی با مرحله انطباق و تحقق و برونگرایی با ارتباط و اجرا و بیشترین رابطه منفی بین توافق پذیری با کشف مسأله و روان رنجوری با ارتباط و اجرا یافت شد. روان رنجوری و توافق پذیری با کل فرآیند های خلاق دارای رابطه منفی بود. نتیجه گیری: مقیاس ارزیابی فرآیند خلاق یک ابزار معتبر و قابل اعتماد برای ارزیابی فرآیند های خلاقیت است. فرآیند های خلاق در ارتباط با ویژگی های شخصیتی است. توجه به فرآیند های خلاق و تفاوت های شخصیتی افراد در سازماندهی می تواند منجر به موفقیت در حل مسائل در سطح فردی و گروهی باشد.Validation of the Creative Process Assessment Scale (CPAS) and its Relationship with the Five Factors of Personality
Aim: The research aimed to validate the Persian version of the Creative Process Assessment Scale and examine its relationship with personality traits. Method: The statistical population consisted of students from universities in Tabriz. Based on Klein (2011), a sample of 540 individuals was selected using a multi-stage cluster sampling method. Data collection tools included the Creative Process Assessment Scale (CPAS; Görlich, 2023), the Five-Factor Personality Questionnaire (NEO-FFI; Goldberg, 1999), and the Creative Self-Efficacy Scale (CSES; Lee, 2008). Data were analyzed using SPSS 26 and AMOS 26 software, employing confirmatory factor analysis and Pearson correlation coefficient methods. Results: The results of the confirmatory factor analysis confirmed the structural model of the Creative Process Assessment Scale. The concurrent validity of this scale was confirmed through its correlation with the Creative Self-Efficacy Scale (R = 0.83). The reliability of the scale was supported by Cronbach's alpha method (0.90) and the retest method (R = 0.91). The strongest positive relationships were found between openness to experience and idea generation, conscientiousness and adaptation/realization stages, and extroversion and communication/implementation. The strongest negative relationships were found between agreeableness and problem discovery, and neuroticism and communication/implementation. Neuroticism and agreeableness had a negative relationship with the overall creative process. Conclusion: The Creative Process Assessment Scale is a valid and reliable tool for evaluating creative processes. Creative processes are related to personality traits. Paying attention to creative processes and personality differences in organizations can lead to greater success in solving problems at both individual and group levels.







