آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس مهارت های کوانتومی معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران بود. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسش نامه های اشتیاق تحصیلی پنتریچ و همکاران (1991) و مهارت های کوانتومی عظیمی ثانوی (۱۳۹۰) بود. روایی پرسش نامه ها تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسش نامه اشتیاق تحصیلی 928/0 و پرسش نامه مهارت های کوانتومی 87/0 برآورد شد. جهت تجزیه وتحلیل دادها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مهارت های کوانتومی معلم 4/40 درصد واریانس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان را تبیین می کنند که در بین دانش آموزان رشته علوم تجربی مقدار تبیین 4/48 % و در بین دانش آموزان رشته علوم انسانی 52%  بوده است. همچنین بین کلیه ابعاد مهارت های کوانتومی دیدن، تفکر، احساس، شناخت، عمل، اعتماد و وجود با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار بوده است. نتیجه نهایی آنکه، اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه چهار شهر تهران بر اساس مهارت های کوانتومی معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری قابلیت پیش بینی دارد.

Predicting Academic Enthusiasm Based on Teachers' Quantum Skills in the Teaching-Learning Process of High School Students in District Four of Tehran

The aim of the present study was to predict academic engagement based on teachers’ quantum skills in the teaching-learning process of high school students in District Four of Tehran. The research was applied, and its method was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all high school students in District Four of Tehran in the academic year 2023-2024, from which 384 students selected as a sample using Cochran’s sample size formula, and stratified random sampling. The data collection tools were the Academic Engagement Questionnaire of Pintrich et al. (1991) and the Quantum Skills Questionnaire of Azimi-Sanavi (2011). The validity of the questionnaires confirmed, and their reliability estimated using Cronbach’s alpha, which was 0.928 for the Academic Engagement Questionnaire and 0.87 for the Quantum Skills Questionnaire. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression) used to analyze the data. The findings of the study showed that teachers’ quantum skills explain 40.4% of the variance in students’ academic engagement, with the explanation being 48.4% among students in the experimental sciences field and 52% among students in the humanities field. There was also a significant relationship between all dimensions of quantum skills (seeing, thinking, feeling, knowing, acting, trust, and being) and students’ academic engagement. The final result is that academic engagement of high school students in District Four of Tehran can be predicted based on teachers’ quantum skills in the teaching-learning process.

تبلیغات