امکان سنجی طراحی شبکه ارتباطی توسعه حرفه ای مدیریت مسائل و چالش های شغلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۱۴۳ - ۱۶۶
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی طراحی یک شبکه ارتباطی آنلاین جهت بهبود کیفیت مدیریت مدارس بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و توسعه ای بود و روش جمع آوری داده ها به صورت روش ترکیبی بود. در این راستا مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل اساتید هیئت علمی علوم تربیتی دانشگاه های دولتی و مدیران مدارس متوسطه 10 نفر که به روش هدفمند انتخاب شدند مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد و در بخش کمی تحقیق بر اساس مضامین استخراج شده از مصاحبه ها و اهداف پژوهشی پرسشنامه 28 گویه ای طراحی شد و بین 116 نفر از مدیران که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند توزیع شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مدیران مدارس متوسطه اهمیت و ضرورت وجود شبکه های توسعه حرفه ای را با میانگین 3.83 درک می کنند و منابع انسانی با میانگین 4.33، فنی 4.33، مالی 4.11 و قانونی 4.27 مطرح شده را با میانگین بالاتر از متوسط جامعه (3) لازم می دانند؛ ولی درعین حال چالش ها و موانع به خصوص موانع سازمانی و بروکراتیک را تأثیرگذار می دانندFeasibility Study of Designing a professional development Network for Managing Occupational Issues and Challenges
Aim: The aim of the present research is to conduct a feasibility study on designing an online communication network to improve the quality of school management. Method: This research is categorized as applied and developmental regarding its objectives, and the data collection method employed was a mixed-method approach. In this context, the qualitative participants included faculty members from educational sciences at public universities and secondary school principals. Semi-structured interviews were conducted with 10 individuals who were purposefully selected, and in the quantitative section of the research, a 28-item questionnaire was designed based on the themes extracted from the interviews and the research objectives. This questionnaire was distributed among 116 principals who were selected using a stratified random sampling method. Findings and Conclusion: The results indicate that secondary school principals recognize the importance and necessity of professional development networks with an average score of 3.83 and consider the proposed human resources (average 4.33), technical (4.33), financial (4.11), and legal (4.27) resources to be necessary, with averages higher than the overall community average (3). However, they also regard challenges and obstacles, particularly organizational and bureaucratic barriers, as influential.







